Ökande intresse för TV-apparater

​Fördubblat intresse för riktigt stora TV-apparater

I en situation där många har tillbringat fler dagar och timmar i sitt hem än vanligt har också behovet att underhållas i hemmet ökat. NetOnNet har de senaste månaderna sett ett ökande intresse för TV-apparater. Detta visar såväl en undersökning genomförd NetOnNet som faktiska försäljningssiffror som visar på en markant ökning.

- Med tanke på att vi befinner oss i en tid där de stora filmupplevelserna i större grad måste upplevas hemma så är inte det ökande intresset av TV-apparater speciellt förvånande, men att försäljningssiffrorna på 70-tummare och uppåt har mer än fördubblades jämfört med talen från januari till september i fjol hade jag aldrig kunnat tro. Det är helt otroligt, försäljningen har exploderat, säger Teddy Thor, affärschef för NetOnNet.

- Vi ser att svenskar önskar större och större TV-apparater. Idag är genomsnittsstorleken på en TV troligtvis mellan 55-60”, vilket är större än vad det någon gång varit. Försäljningen av TV-apparater på 55-59” har också ökat och 60-69” har ökat med mer än 50 procent jämfört med i fjol. En anledning till detta kan vara att vi idag får mer TV för pengarna. Idag behöver en större TV inte kosta allt för mycket.

Svenskar önskar fler TV-apparater
En undersökning bland 1011 svenskar som YouGov genomfört på uppdrag av NetOnNet avslöjar mer detaljer om våra TV-vanor, bland annat att det inte bara är i vardagsrummet som vi vill ha en TV. Många svenskar önskar fler än en TV-apparat i hemmet, och vart den ska placeras varierar väldigt.

- I svenska hem är det fortfarande vardagsrummet som är huvudrummet för TV-apparaten, enligt undersökningen som säger att 86 procent av alla svenskar vill ha en TV placerad i vardagsrummet. Men den visar också att svenskarna i snitt önskar 1,61 TV-apparater i sitt hem, och nästan en tredjedel vill ha en TV i huvudsovrummet. Många svenskar vill alltså antingen starta dagen, eller avsluta den med att ligga i sängen och se på TV, säger Teddy Thor på NetOnNet.

Undersökningen visar också att var åttonde svensk (12,5 procent) vill ha en TV i köket, vilket motsvarar 1,2 miljoner svenskar, och 5 procent vill ha en TV i sitt uterum eller på terrassen.

- Den nya digitala världen gör det möjligt för oss att bli underhållna till var tid. Det är intressant att vi också vill underhållas när vi lagar mat.

Olika behov för yngre och äldre
Undersökningen visar också att ålder har något att säga när det kommer till våra TV-vanor och val av TV-placering. Den äldre generationen är mer traditionell och har inte lika stort behov för TV konsumtion på olika platser i sitt hem som de yngre har.

- Bland svenskarna under 30 år så vill 36 procent ha en TV i huvudsovrummet, medan bara 25 procent bland de över 60 år önskar en TV där. Detta kan bero på att de yngre växer upp i den nyare, digitala världen, medan den äldre generationen inte har skapat sig detta behovet. Samtidigt visar detta att unga människor fortfarande vill underhållas av en traditionell TV, avslutar Teddy Thor på NetOnNet.

Åsa Bratt

Presskontakt PR- och kommunikationschef +46 704 888822

Sedan 1999 säljer NetOnNet hemelektronik från både egna och välkända varumärken direkt från lagerhyllan. Vårt fokus är att förenkla allt vi kan för att erbjuda hemelektronik billigare än andra. Det är mottot för hela NetOnNet och grundar sig i vårt unika självbetjäningskoncept. Kunderna ska välja NetOnNet, inte bara för att vi har låga priser, utan även för att vi gör det enklare, ärligare och med fokus utifrån kunden själv. Det är så vi skapar mervärde och en stark relation med våra kunder. NetOnNet säljer till konsumenter och företag genom e-handel och 31 Lagershoppar i Sverige och Norge. Sedan 2022 är vi del av Komplett Group. Vårt huvudkontor ligger i handelsstaden Borås.