Nestlés globala resultat för 2014 visar 4.5% tillväxt

Nestlés globala resultat för 2014 visar 4.5% tillväxt

Nestlés årsresultat för 2014 visade på 4,5% organisk tillväxt, rörelsemarginal upp 0,1% och 0,3%  i konstanta valutor Försäljning 91.6 miljarder CHF 4,5% organisk tillväxt och 2,3% underliggande tillväxt Rörelsemarginalen för handeln upp 0,1% till 15,3%, en ökning med  0,3% i oförändrade valutor Resultat per aktie upp 4,4% i konstant valuta Starkt operativt kassaflöde på 14,7 miljarder CHF Föreslagen utdelning ökade till 2,20 CHF per aktie

Inför 2015 strävar vi efter att uppnå en organisk tillväxt på cirka 5% och  förbättrade marginaler, underliggande resultat per aktie i fasta valutor samt kapitaleffektivitet

Paul Bulcke, Nestlés Koncernchef:
  "Det här är ett starkt resultat, baserat på ett bra momentum under de senaste åren trots en svag marknadsutveckling.  Det visar Nestlés inneboende styrka av: engagerade medarbetare, global närvaro, styrkan i vår produktportfölj och kvaliteten på vår innovationer. Samtidigt som vi levererar på kort sikt, förblir vi fokuserade på vår verksamhet på lång sikt för att stärka grunderna för framtida tillväxt. Vi förväntar oss att 2015 ska påminna om 2014 och vi siktar på att uppnå en organisk tillväxt på cirka 5% och  förbättrade marginaler, underliggande resultat per aktie i fasta valutor samt kapitaleffektivitet. "

Grupp resultat
År 2014 var Nestlés organiska tillväxt 4,5%, och består av 2,3% underliggande tillväxt och 2,2% prissättning. Försäljningen var 91.6 miljarder CHF, ned 0,6%, påverkad av negativ valuta på -5,5%. Förvärv, och netto efter avyttringar bidrog med 0,4% till omsättningen. Koncernens rörelsevinst var 14,0 miljarder CHF, vilket motsvarar en marginal på 15,3%, upp 0,1%, och 0,3% i konstanta valutor. Koncernens operativa kassaflöde var fortsatt starkt på 14,7 miljarder CHF .
Nestlé per geografiskt område Nestlé koncernens organiska tillväxt var 5,4% i Nord- och Sydamerika, 1,9% i Europa och 5,7% i Asien, Oceanien och Afrika. Omsättningen på utvecklade marknader ökade med 1,1%, till på 51.4 miljarder CHF. Våra tillväxtmarknader växte med 8,9, till en omsättning på 40,2 miljarder CHF.

För frågor vänligen kontakta:

Magnus Nordin, VD Nestlé Sverige på telefon 042-19 91 74

Marie Louise Elmgren, Informationschef Nestlé Sverige AB, telefon 042-19 91 27

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige