Nestlé sponsrar stadsmissionens sociala supermarket

Nu har Sveriges första sociala supermarket öppnat. Butiken finns i Rågsved utanför Stockholm. Butiken säljer matvaror till en tredjedel av priset i en vanlig butik.

– Nestlé arbetar aktivt med att minska matsvinn i produktionen. Vi är glada att kunna bidra till detta projekt och därmed minska matsvinnet och samtidigt stötta personer som får svårt att få pengarna att räcka till, säger Magnus Nordin, VD på Nestlé i Sverige.

De personer som lever på försörjningsstöd, etableringsersättning, aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, garantiersättning, garantipension eller dagersättning från Migrationsverket kan bli medlemmar i butiken och får då handla för en tredjedel av priset. Butiken kommer inte att tillhandahålla ett fullt sortiment som en vanlig butik utan sälja de varor som det för tillfället är överskott på.

Butiken är etablerad samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfooddär Stockholms Stadsmission äger och står för driften av butiken och Axfood är medgrundare samt bistår med livsmedel, finansiering och kunskap. Projektet stöttas också ett tiotal medfinansiärer från livsmedelsproduktionsledet, som förutom ett finaneisllt stöd även kommer att skänka varor som ska säljas. Förutom Nestlé Sverige AB är det Arvid Nordquist HAB, Coca-Cola i Sverige, HK Scan Sweden AB, Lantmännen, O. Kavli, Orkla Foods Sverige, Rydbergs, Santa Maria AB och SCA. Projektet är delfinansierat av Vinnova och övriga medfinansiärer är Axel Johnson AB, Axfoundation och Bring.

Bidraget till butiken ingår som ett led i Nestlés hållbarhetsarbete som vi kallar CSV (Creating Shared Value)

Har du frågor kring Nestlés CSV arbete är du välkommen att kontakta:

Annelie Barkelund, Corporate Communication Manager
e-post: annelie.barkelund@se.nestle.com, tel: 072-703 23 86