Nestlé levererar enligt plan – trots viss turbulens på marknaden

Nestlé levererar enligt plan – trots viss turbulens på marknaden

Resultatet efter nio månader visar att Nestlé nådde en organisk tillväxt på 4,5% vilket bygger på ett försäljningsresultat på 66.200 miljoner CHF och en volymutveckling på 2,3%. Tillväxten i utvecklade marknader noterade 0,5% medan tillväxtmarknaderna visade 9,5%.

Resultatet följer planen med att nå en organisk tillväxt runt 5% med förbättrade marginaler,  under-liggande resultat per aktie i oförändrade valutor och kapitaleffektivitet

"I en något turbulent marknad, där det inte finns någon medvind, uppnådde vi en bra tillväxt. Den fokus vi har på att leverera, som vi har idag, bidrar till att stärka morgondagens verksamhet.  En bidragande faktor är att vi har skapat "Nestlé Business Excellence" för att bättre utnyttja vår kostym och se till att våra marknader kan koncentrera sig på att växa inom sina respektive verksamheter. " säger Paul Bulcke, Nestlé CEO

Vi har fortsatt att växa inom samtliga kontinenter: 5,1% i Amerika, 1,4% i Europa och 6,5% i Asien, Oceanien och Afrika. De utvecklade marknaderna växte med 0,5% medan tillväxtmarknaderna
presenterade en ökning på 9,5%.

Svenska kaffedrickare fortsätter välja kaffe från Nestlés produktportfölj

Magnus Nordin är mycket nöjd med niomånadersresultatet för Nestlé Svergie AB, som följer planen med en tillväxt på 4,5%.

”Precis som i övriga världen har marknanden även här i Sverige varit lite skakig och därför är det roligt att konstatera att vi har fokuserat på rätt saker och har en bra produktmix för att nå vårt planerade resultat. Så gott som alla kategorier pekar på positiva siffror, där både Nescafé Dolce Gusto och Zoégas utvecklats på ett mycket bra sätt så här långt. Sveriges kaffedrickare fortsätter att välja våra kaffeprodukter. Vi är också nöjda med våra investeringar i Zoégas kaffefabrik där den nya rostningsmaskinen snart är färdig att köra igång med full kapacitet. Vi fortsätter vårt arbete med hållbar utveckling vilket sätter avtryck genom såväl Nescafé Coffee Plan som Nestlé Cocoaplan och Zoégas egna hållbarhetsprojekt, samtidigt som vi tagit steget fullt ut och dragit ner på socker och salt i familjeprodukterna för att bidra till ett ökat hälsotänk.”

”Under hösten har vi också fortsatt samarbetet med våra leverantörer i projektet vi kallar ”Nestlé
Alliance for YOUth”  för att säkerställa att ungdomar under 30 år får möjlighet att komma in på arbetsmarknanden. Detta är viktigt för oss och för samhället, så att vi inte förlorar en generation”,
avslutar Magnus Nordin

Läs mer om Nestlés resultat här

För frågor vänligen kontakta:

Marie Louise Elmgren, Informationschef
Nestlé Sverige AB
e-post: marielouise.elmgren@se.nestle.com

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige