Mitt köks Sverigeresan ut på ny sommarturné

Förra årets succé är tillbaka – Mitt kök ger sig under ledning av Jens Dolk och Tommy Myllymäki i sommar ut på en ny Sverigeresa. Sju orter från Piteå i norr till Helsingborg i söder får besök av Mitt kök, som både är ett matprogram i Nyhetsmorgon och en kringresande turné som erbjuder mat, dryck, seminarier och matmarknad på de olika orterna.

Stockholm, Visby, Piteå, Härnösand, Östersund, Helsingborg och Göteborg. Det är de sju orter som under sju veckor i sommar får besök av Mitt köks sommarturné Sverigeresan, vars förra succésommar nu alltså får en uppföljning.

Mat- och vinkännaren Jens Dolk och tvåan i världens största kocktävling Bocuse D´Or, Tommy Myllimäki, beger sig i slutet av juni ut på sin nya gastronomiska resa runt landet. Under resan smakar och lyfter de fram olika regioners specialiteter, traktens bästa råvaror och livsmedel. Tittarna får varje onsdag-lördag i Nyhetsmorgon matlagningstips som passar i sommarvärmen. Dessutom möter Jens och Tommy passionerade matproducenter och andra matprofiler som kan bidra till att bjuda på traktens bästa smakupplevelser.

- Det känns härligt att vi följer upp förra årets succé och ger oss ut på vägarna igen.  Tittarna får en smakbit av hela Sverige och vi får chansen att möta våra tittare ute i verkligheten, säger Lotta Folcker, chef för Nyhetsmorgon.

Mitt köks Sverigeresa är också ett kringresande matevent. På varje ort slår Jens och Tommy upp portarna till det mobila restaurangkök som de reser landet runt med tillsammans med sitt team. Här tillagar de varje onsdag-lördag en festmåltid över öppen eld, baserad på regionens bästa råvaror. Måltiderna dukas upp både för projektets samarbetspartners och för människor som vill testa de lokala delikatesser som finns att bjuda på på respektive plats. Det blir också seminarier där lokala matfrågor diskuteras, och varje lördag hålls en matmarknad där producenter möter konsumenter, samtidigt som det blir underhållning, scenprogram och lunchservering i Jens och Tommys regi.

- Mat engagerar som allra bäst när smak- och luktsinnena aktiveras. Med Mitt kök vill vi få Sverige att upptäcka all den fantastiska mat som finns att erbjuda i landet. Mitt kök-konceptet står för ett attraktivt innehåll och eventturnén som vi nu på nytt genomför kompletterar våra räckviddsmedier tv och print genom att nå ut direkt till en intresserad och passionerad målgrupp. Det innebär bra möjligheter både för oss och för våra samarbetspartners att nå ut till alla landets matälskare, säger TV4-Gruppens konceptchef Håkan Rossberg.

Mitt köks Sverigeresa startar i Stockholm i samband med ÅF Offshore Race och fortsätter sedan till Visby under Almedalsveckan. Turnén fortsätter sedan till Piteå, stannar till vid Härnösands stadsfestival och Storsjöyran i Östersund, och gör sedan ett besök i Helsingborg innan den avslutas i Göteborg i samband med Way out west-festivalen.

Här är Sverigeresans turnéstopp:

v. 26, 27-30 juni, Stockholm, i samband med ÅF Offshore Race.

v. 27, 4-7 juli, Visby, i samband med Almedalsveckan.

v. 28, 11-14 juli, Piteå.

v. 29, 18-21 juli, Härnösand, Mellanholmen, i samband med Härnösand Stadsfestival.

v. 30, 25-28 juli, Östersund, i samband med Storsjöyran.

v. 31, 1-4 augusti, Helsingborg, Gröningen.

v. 32, 8-11 augusti , Göteborg, i samband med Way out West.

Mitt kök är ett koncept som TV4-Gruppen har utvecklat i samarbete med Visit Sweden. Syftet är att, tillsammans med utvalda samarbetspartners, lyfta fram och tillgängliggöra svenska smaker och produkter. Mitt kök baseras på att svenska smaker har kraft att inspirera, få människor att äta med hjärnan och värdesätta kvalitet. Konceptet arbetar med ett och samma varumärke på alla kommunikationsplattformar. Tv-tittare, tidningsläsare, konsumenter ute i handeln och inte minst evenemangs- och mässbesökare möts av ett innehåll och en identitet – Mitt kök.

Bland Mitt köks samarbetspartners finns Expressen, Visit Sweden, Hushållningssällskapen, Zoégas, Fiskars, Göteborgs kex, Polar och PS Communication.

TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av mer än 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där Canal+ är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Presskontakt:

Magnus Törnblom, ansvarig företagsinformation, 070-266 27 12, magnus.