Gå direkt till innehåll
NYHET: Nespresso lanserar ekologiskt kaffe från de vulkaniska stränderna vid Kivu – KAHAWA ya CONGO

Pressmeddelande -

Nu kommer ett nytt ekologiskt kaffe från Nespresso, som bidragit till återupplivandet av ett av världens mest sköra jordbruksområden. Kaffet Reviving Origins KAHAWA ya CONGO är ett lent och fruktigt säsongskaffe från sjön Kivus vulkaniska stränder i Demokratiska Republiken Kongo. KAHAWA ya CONGO är det första säsongskaffet i serien Reviving Origin som är ekologiskt.

Sedan 2019 har initiativet Reviving Origin stöttat kaffeproduktionen i länder där det finns försvårande omständigheter. Tidigare upplagor av säsongskaffe från Reviving Origins har kommit från Zimbabwe, Uganda och Colombia. Nespressos hållbarhetsprogram, Nespresso AAA Sustainable Quality Program, skapar en grund för arbetet med Reviving Origins regioner som innefattar fler än 110 000 bönder världen över.

- Genom Reviving Origins hjälper vi bönderna i Kivu att återställa det kongolesiska kaffet till sin fulla potential och återuppbygga försörjningen i regionen. Med denna blandning kan konsumenter njuta av en unik smakupplevelse och samtidigt spela en roll i återupplivandet av landets kaffeproduktion, vilket i sin tur har en positiv effekt på hela samhället, säger Linda Fazekas, Nordic Marketing Manager Nespresso.

För kaffeproduktionen och samhället i Kivu
För bara 40 år sedan var kaffe den viktigaste exportvaran för Demokratiska Republiken Kongo och bönorna ansågs vara en av världens allra främsta. Efter år av omvälvningar har volymen producerad kaffe sett en tiofaldig minskning sedan 1980. I många fall har de bosatta brukat jorden i generationer, men deras levnadssätt och försörjning riskerar att försvinna.

Tillsammans med den ideella organisationen TechnoServe, U.S. Agency for International Development (USAID) och kaffehandlaren Virunga Coffee/Olam International arbetar Nespresso med 2 500 bönder i södra Kivu för att förbättra kaffekvaliteten och skörden, samtidigt som man etablerar en hållbar jordbrukspraktik som även bidrar till ökade inkomster. Nespresso är dessutom i färd att utöka programmet till norra Kivu i hopp om att inkludera ytterligare 1 700 ekologiska bönder.

- De dagar jag har framför mig ser mycket mer lovande ut än hur de sett ut hittills, för jag vet att jag kommer att arbeta och är säker på att jag får regelbunden lön med en bonus efter varje kaffeförsäljning, vilket jag aldrig fått tidigare. Den kan jag använda för att utveckla annat utöver kaffeodlingen, som att föda upp små boskap eller att min fru kan driva ett litet företag, säger Turanyi Kabasura, kaffebonde i Kivu.

En utsökt smakupplevelse
Den vulkaniska jorden på sjön Kivus stränder i Östra Kongo är perfekt för att odla Arabicabönor. Ekologiska KAHAWA ya CONGO har en blandad rostning, vilket innebär att vissa bönor rostas mörkare för att ge en starkare intensitet och större kropp. Om du dricker kaffet som det är kommer du upptäcka aromer av söta sädesslag och nötter. Med mjölk i blir dessa aromer istället lätta, söta och krämiga med toner av kakor och valnötter.

Kapslarna återvinns på närmsta metallåtervinning
Nespressos kapslar är gjorda av aluminium som är det ultimata materialet för att skydda kvaliteten på kaffet och som också är oändligt återvinningsbart. De återvinns enkelt på närmaste återvinningsstation för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespresso Boutique. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar.

I en undersökning av Nespresso och Kantar Sifo visar det sig att endast tre av tio kapseldrickare återvinner sina använda kapslar. Hälften av dessa återvinner inte sina kapslar för att de inte vet att det går att göra, att det är nödvändigt att göra eller hur man ska göra det. För att öka kunskapen om återvinning av aluminiumkapslar har Nespresso tagit fram en film som på ett enkelt och roligt sätt besvarar de vanligaste missuppfattningarna kring återvinning. Se filmen här.

Reviving Origin KAHAWA ya CONGO finns att köpa till en kostnad av 98 SEK för Vertuo och 64 SEK för Original i Nespressos boutiques samt på www.nespresso.com/se.

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Företaget arbetar med över 110 000 bönder i 15 länder genom hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable Quality™ Program för att säkerställa ett hållbart jordbruk på gårdar och de omgivande landskapen. Programmet lanserades 2003 i samarbete med The Rainforest Alliance och hjälper till att förbättra avkastning och kvalitet på skördar, säkerställa ett hållbart utbud av högkvalitativt kaffe och förbättra försörjning för bönderna och deras samhällen.

Nespresso har huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och är verksamt i 82 länder med över 13 900 anställda. År 2020 hade Nespresso ett 816 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, besök Nespressos företagswebbplats www.nestle-nespresso.com.

Ossian Kjellström

Presskontakt Adviser, Story Relations +46 73 742 74 41

Linda Fazekas

Presskontakt Nordic Marketing Manager 0703032043

Nespresso grundat 1986 erbjuder kaffe av högsta kvalitet samt stiliga och användarvänliga kaffemaskiner.

Nespresso grundat 1986 erbjuder snygga och användarvänliga kaffemaskiner som passar alla önskemål när det gäller kaffe. Beroende på modell så erbjuds allt från vanlig kopp kaffe, Espresso eller kaffe med färsk mjölk såsom t.ex. Cappuccino eller Latte.

Nespresso väljer endast de bästa kaffebönorna från världens bästa skördar, så kallat ”gourmetkaffe” som uppvisar en hög nivå av aromatisk förfining. Dessa utvalda kaffebönor utgör 1-2 % av världens totala kaffeproduktion.

Det färskmalda kaffet är inpackat i aluminiumkapslar som är återvinningsbara genom det svenska systemet med ca 5 800 stationer i hela Sverige. Lämna kapslarna som de är till metallåtervinning d.v.s. kaffet behöver inte separeras från kapseln.

Nespresso-kaffe kan enkelt köpas via:
• Nespresso Club på 0200 456 600
• www.nespresso.com
• Nespresso Boutique i Stockholm, Göteborg och Malmö
• Mobila Nespresso-applikationer för iPhone, Android och BlackBerry.