En ny dimension av kaffe: Nya Nespresso Vertuo – från liten till stor kopp

En ny dimension av kaffe: Nya Nespresso Vertuo – från liten till stor kopp

Nespresso lanserar nu en av de största nyheterna i företagets historia – nya Nespresso Vertuo. Vertuosystemet är utvecklat för kaffeälskaren som snabbt och enkelt vill kunna brygga allt ifrån en rejäl, stor kopp morgonkaffe till en autentisk espresso i samma maskin och med samma perfekta resultat varje gång.

För 30 år sedan introducerade Nespresso marknadens första espressomaskin med portionerade kaffekapslar för hemmabruk som möjliggjorde att enkelt skapa sin egen espresso i hemmet. Nu lanseras Nespresso Vertuo på den svenska marknaden. Ett helt nytt system för premiumkaffe som brygger fem olika koppstorlekar och 25 olika smakvarianter med endast ett knapptryck. Fokus är till skillnad från tidigare den stora koppen kaffe som 75% av svenskarna föredrar (Källa: User & Attitude Study, Nielsen mars 2016).

Vi svenskar älskar kaffe och många av oss vill ha riktigt stora koppar, särskilt till frukost. Med Vertuos variationsmöjligheter kan vi tillfredsställa ännu fler preferenser och vända vi oss till kaffeälskaren som njuter av såväl en riktigt stor kopp kaffe som en intensiv espresso. Vertuo erbjuder kvalitetskaffe i alla storlekar, för alla tillfällen och alla smaker, säger Linda Fazekas, Marketing Manager på Nespresso Sverige.

Ett knapptryck, fem koppstorlekar och 25 kaffeblandningar

Vertuo-systemet är utvecklat med en intelligent och innovativ CentrifusionTM-teknologi, som möjliggör bryggning av kvalitetskaffe i olika storlekar med ett enda knapptryck.

Vertuo lanseras även med ett helt nytt kapselsystem, där varje kapsel är försedd med en streckkod. Vertuo-maskinen känner av streckkoden på kapseln och kan utifrån detta anpassa parametrarna för infusionstid, koppstorlek, vattentemperatur, flödeshastighet och rotationshastighet för att brygga en perfekt kopp kaffe med Nespressos kännetecknande kvalitet och silkeslena crema.

Med Vertuo kommer kaffeälskare också upptäcka nya sätt att njuta av sitt kaffe, så som Reverso, där mjölken tillsätts koppen före kaffet hälls i, vilket ökar mjölkens naturliga crema och ger en fyllig, krämig textur till kaffet.

Nespresso drivs av att utveckla nya och innovativa lösningar med fokus på våra kunders behov och önskningar. Med Vertuo har våra kunder möjligheten att njuta av kaffe som passar alla typer av tillfällen och fler smaker och möjligheter än någonsin. Alla 25 kaffesorter är av högsta kvalitet med noga utvalt ursprung och rostningsgrad som producerats på ett hållbart vis avseende både miljö och våra kaffebönders försörjning, säger Guillaume Chesneau, Country Manager Nespresso Sverige.

Vertuo brygger fem olika koppstorlekar: Alto (414 ml), Mugg (230 ml), Gran Lungo (150 ml), Dubbel Espresso (80 ml) och Espresso (40 ml) och erbjuder 25 kaffeblandningar:

• 2 kaffeblandningar för Alto
  • 13 kaffeblandningar för Mugg
  • 4 kaffeblandningar för Gran Lungo
  • 2 kaffeblandningar för Dubbel Espresso
  • 4 kaffeblandningar för Espresso

Kapslarna för den största koppstorleken, Alto, kännetecknas av aromatiska smaker som bäst avnjutes i en riktigt stor kopp medan blandningarna för Mugg har en smakbild som passar den svenska kaffedrickaren i en traditionell svensk koppstorlek. Gran Lungo erbjuder en längre njutning av en klassisk espresso med en mer subtil eftersmak, medan espressoblandningarna har intensiva smakprofiler.

Kapslarna återvinns på närmsta metallåtervinning

Nespressokapslarna innehåller färskmalet högkvalitativt kaffe som är hållbart producerat genom Nespresso AAA Sustainable Quality Program i samarbete med Rainforest Alliance. Kapslarna är gjorda av aluminium som är ultimat för att skydda kvaliteten på kaffet och som också är oändligt återvinningsbart. Vertuokapslarna, samt alla andra Nespressokapslar, återvinns enkelt på närmaste återvinningsstation för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespressobutik. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar.

Nespresso Vertuomaskin lanseras i två modeller, Vertuo Plus med automatiserat brygghuvud och vattentank på 1,7 liter i stilren design och Vertuo standardmodell. Vertuo Plus som är den senaste modellen finns tillgänglig i två färger, svart och silver, medan Vertuo finns i svart. Nya Nespresso Vertuo finns till försäljning i Nespresso Boutiques och online (www.nespresso.se) samt hos utvalda återförsäljare från och med den 19 september. Rek. pris: Vertuo Plus 2499 SEK och Vertuo 2899 SEK.

Om Nespresso

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet, och en av de ledande globala aktörerna på marknaden. År 2003 lanserade Nespresso hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable Quality™ Program i samarbete med Rainforest Alliance. Inom ramen för programmet arbetar Nespresso med över 70 000 bönder i 12 länder för att säkerställa den högsta kvaliteten på kaffet samtidigt som man skyddar miljön och stödjer en hållbar försörjning av kaffebönderna och deras samhällen.Nespresso har huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och har över 13 500 anställda i 76 länder. År 2017 hade Nespresso över 700 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, vänligen besök www.nespresso.com.