SVENSKA FOLKET PRISAR SVENSKA FÖRFATTARE

CDON.COM och Rix FM presenterar idag Folkets litteraturpris 2007 – ett pris som är skapat för att hylla Sveriges just nu mest populära författare. Därför finns varken branschfolk eller kulturelit i juryn som istället består av det svenska folket. Vinnaren belönas med 100 000 kronor. CDON.COM är stora på svensk litteratur. På topplistan över årets 100 mest sålda författare är mer än hälften från Sverige. Det är tio av dessa som nominerats, och en av dem står som vinnare när svenska folket sagt sitt. De nominerade är (i alfabetisk ordning): 1. Susanna Alakoski 2. Jan Guillou 3. Martina Haag 4. Kajsa Ingemarsson 5. Mari Jungstedt 6. Jonas Hassen Khemiri 7. Camilla Läckberg 8. Liza Marklund 9. Håkan Nesser 10. Leif GW Persson Folkets litteraturpris instiftades av Rix FM 2006 på initiativ av Gert Fylking. Priset ska fungera som en motpol till Nobelpriset i litteratur, där Svenska Akademien ständigt presenterar okända vinnare. ”Vi vill uppmärksamma de alldagliga och folkkära författarna – de som berör och underhåller våra kunder, och som skapar läslust. Därför känner vi starkt för Folkets litteraturpris” kommenterar Mikael Olander, VD för CDON.COM. ”CDON.COM är en av de största nätaktörerna inom underhållning och de är en bra motvikt till den finkultur och elitsnobbism som stora delar av litteraturetablisemanget representerar. Jag är glad att de vill arbeta tillsammans med oss för att förverkliga Folkets litteraturpris 2007”, säger Gert Fylking, ankare i Rix FM MorgonZoo och initiativtagare till priset. I dag tillkännager Gert ”Folkets litteraturpris” i Rix MorronZoo. Fredagen den 26 oktober presenteras vinnaren och priset om 100 000 kr överlämnas. Röstningen är internetbaserad och tillgänglig via CDON.COM eller Rix FM hemsidor från klockan 12.00 idag. Alla som deltar i röstningen kan dessutom tävla om 20 presentkort på 500 kr på CDON.COM. www.cdon.com www.rixfm.com För ytterligare information, kontakta Mikael Olander, VD CDON.COM E-post: mikael.olander@cdon.com, Tfn: 040-601 61 01, 0736-99 28 81 Christer Modig, programdirektör MTG Radio E-post: christer.modig@mtgradio.se, Tfn: 08-562 720 08 Om CDON.COM CDON.COM är Nordens största Internetbutik med försäljning av musik, film, spel, böcker och hemelektronik. Företaget är lönsamt och under kraftig tillväxt (omsättning 2006, 740 miljoner kronor). Huvudkontoret är beläget i Malmö. CDON.COM ingår i börsnoterade mediekoncernen MTG, Modern Times Group AB, www.mtg.se. Inom MTG-koncernen finns välkända varumärken som bl a TV3, TV6, Viasat, Strix Television, RIX FM och Playahead. MTG handlas på OMX Nordiska Börs Large-Cap-lista under symbolerna ’MTGA’ och ’MTGB’.