Pressinbjudan apropå krisen, jobben, klimatet: Är hållbarhet ett vinnande koncept för Sverige?

Rapporterna om hur klimatomställningen påverkar sysselsättningen duggar tätt. Men Miljontals nya jobb inom EU, rapporterade EU-kommissionen igår och enligt WWF sysselsätter redan den gröna sektorn fler än de mest förorenande. Men i alla omställningar finns vinnare och förlorare.

På Naturvetarnas seminarium på tisdag den 30 juni kl. 15.00 kan du ta del av ILOs klimatexpert Ana Belen Sanchez syn på omställningen och vad som är avgörande för framgång.

ILO kom med den första rapporten om de världsomspännande förändringarna på arbetsmarknaden redan i september 2008. I rapporten "Green Jobs: Towards decent work in a sustainable, low-carbon world" framkommer tydligt att omställningen inte kommer att vara begränsad till någon eller några enskilda branscher, utan påverka hela arbetsmarkanden.

Tomas Kåberger, generaldirektör på Energimyndigheten, och Madelen Nilsson, ordförande för Naturvetarna, bidrar med ett svenskt perspektiv på de utmaningar vi står inför när det gäller sysselsättning och kompetensförsörjning.

Välkommen till ett seminarium och en diskussion där du får vara med och ge din syn på svensk arbetsmarknad kan utvecklas för att bidra till en hållbar värld.

Tid & Plats
30 juni 2009, 15.00-16.30, Kårhuset Rindi, Almedalen

För mer information kontakta Naturvetarnas informationschef Marita Teräs, 0733 66 24 81, marita.teras@naturvetarna.se

Naturvetarna är ett Sacoförbund med drygt 30 000 universitets- och högskoleutbildade naturvetare som medlemmar. Medlemmarna finns över hela arbetsmarknaden och på alla sektorer. Vanliga arbetsområden är bioteknik, läkemedel, kemi, livsmedel, IT, skog- och jordbruk samt miljö. Naturvetarna bildades 1 januari 2009 när Naturvetareförbundet och Agrifack gick samman.

• almedalen
  • klimat
  • ekonomisk kris
  • arbetsmarknad
  • gröna jobb
  • saco
  • kompetens
  • facklig organisation

Pressinbjudan Almedalen påminnelse: Är hållbarhet ett vinnande koncept för Sverige?

“From cleaners and maintenance staff to facilities and logistics mangers, from electricians to IT experts, people in jobs at all levels will see the content of those jobs change, with new performance and skills requirement.” Det säger ILOs klimatexpert Ana Belen Sanchez apropå de utmaningar vi står inför på vägen mot ett hållbart samhälle. På tisdag kan du lyssna på henne i Almedalen.

Involvera parterna i klimatomställningen

Naturvetarna förslår att Sveriges regering verkar för en ökad kunskap om hur klimatomställningen påverkar arbetsmarknaden och behoven av kompetens i ett framtida koldioxidsnålt samhälle, samt för att inrätta forum för en dialog med arbetsmarknadens parter.