Livrädda Östersjön! - artistuppbåd backar upp SNF i Visby

Ett stort artistuppbåd backar upp Svenska Naturskyddsföreningens kampanjen "Livrädda Östersjön!" som nu drar igång. Joakim Thåström, Mikael Wiehe, Lisa Ekdahl, Agnes och Sebastian uppträder under politikerveckan i Visby. Tina Ahlin och Thomas di Leva fungerar som sammanhållande konferencierer när SNF för första gången arrangerar konserter. - Miljöproblemen i Östersjön är ingenting nytt för oss, vi har jobbat med dem länge, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i SNF. Nu tar vi till nya grepp för att få en förändring till stånd. - Att vi döper kampanjen till "Livrädda Östersjön!" visar hur allvarligt vi ser på problemen. En tredjedel av havsbotten är död, gravida kvinnor kan inte äta fisken, tosken håller på att försvinna och förra sommaren var algblomningen så stor att man inte kunde bada. Vi vill skapa en så stark opinion att politikerna går från ord till skarpa beslut. Miljökvalitetsmålet är ju att Östersjön ska bli som den var på 1940-talet, utan övergödning. Svante Axelsson tror att det är extremt trögt att komma till rätta med problemen därför att så många samhällsområden är inblandade: jordbruket, trafiken, skogen, hushållens och industrins avlopp. För att få resultat krävs åtgärder på många områden. - Vi önskar att den här kampanjen med artister, utställning, debatter och en insamling är sista gången som vi måste slå larm om Östersjön. Nu måste alla goda krafter samlas och politikerna gå från ord till handling. Här på finns allt om "Livrädda Östersjön!", programmet i Visby och pressbilder på alla artister: http://www.snf.se/bada Mer information: Svante Axelsson, generalsekreterare, Svenska Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85 Klas Hjelm, naturvårdschef, Svenska Naturskyddsföreningen, 070-208 23 91 Eva-Lena Neiman, vik pressekreterare, Svenska Naturskyddsföreningen, 070-655 46 19 Här på finns allt om Livrädda Östersjön, programmet i Visby och pressbilder på alla artister: http://www.snf.se/bada

• Gotland