Skåneleden Lillö översvämning

Naturkompaniets delar ut 3,5 öronmärkta miljoner till upprustning av svenska vandringsleder: ”Vi vill stötta svensk outdoorkultur”

Ett ökat intresse för vandring i kombination med bristande underhåll har resulterat i slitage på svenska vandringsleder. Nu väljer branschledande friluftsföretaget Naturkompaniet att sponsra tolv utvalda projekt längs Sveriges leder med 3,5 öronmärkta miljoner* för upprustning och reparation. Initiativet heter Naturbonusen och har stöttat natur- och miljöprojekt med totalt 26,5 miljoner kronor sedan starten 2011, med syftet att ge tillbaka till den svenska naturen.

Många av Sveriges vandringsleder har länge varit i behov av upprustning, något som framkommit i flera rapporter och diskussioner bland politiker, friluftsentusiaster och naturvårdare. Ett ökat vandringsintresse och brist på resurser för underhåll har lett till erosion, skador på känsliga naturmiljöer och ekosystem samt minskad tillgänglighet för vandrare. Nu delar Naturkompaniet ut 3,5 miljoner kronor för upprustning av några av Sveriges mest besökta leder, pengar som kommer från försäljningen genom kundklubben 365.

• Det är en naturlig förlängning för oss på Naturkompaniet att värna om naturen och den svenska outdoorkulturen, både genom vårt sortiment och genom initiativ som Naturbonusen. I år känns det självklart att dela ut Naturbonusen till flera vandringsleder som är i behov av resurser för upprustning, säger Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet.
  • Naturbonusen är ett fantastiskt och välbehövligt tillskott för underhåll av Sörmlandsleden. På och i anslutning till den hundra mil långa vandringsleden finns det många vindskydd, spänger/broar och rastplatser som nyttjas av vandraren. Detta fina bidrag kommer möjliggöra upprustning av flera av dessa platser, säger Sörmlandsledens ordförande Kurt Högström.

Vandringslederna som får motta bidrag från Naturkompaniet är Bohusleden, Gästrikeleden, Höga Kusten-leden, Isälvsleden, Kroppefjällsleden, Skåneleden, Smålandsleden, Solanderleden, S:t Olavsleden, Sörmlandsleden, Upplandsleden, Östgötaleden. Pengarna ska bland annat användas för att fixa förslitningar som trasiga spänger, ledmarkeringar och vindskydd för att fler ska ha möjlighet att besöka vandringslederna.

Om Naturbonusen

Sedan 2011 går en del av Naturkompaniets intäkter från den populära kundklubben 365 med 476 000 medlemmar till utvalda organisationer inom miljö, naturskydd och friluftsliv. Hittills har mer än 26,5 miljoner kronor delats ut. Företaget, som är experter på outdoorkläder och utrustning, vill genom initiativet ge tillbaka till den svenska naturen och bidra till en medveten outdoorkultur som värnar om naturen.

*Ca 13% av vinstsumman går till kunskaps-och informationsdelning för respektive projekt, bedriven av Naturkompaniet i samrådan med projektavsvarig.