Uppror pågår på Nationalmuseum t o m 2 oktober

- Sista dagarna för hyllade utställningen Konceptdesign Den moderna svenska formen har präglats av funktionalismens ideologi. Här betonades tingens enkelhet, ändamålsenlighet och ärlighet. Skönhet skapades genom väl avvägda proportioner. Föremålets funktion skulle framhävas genom god formgivning och inte döljas med onödigt krimskrams och krumelurer. Denna bild av svensk design dominerade hela 1900-talet. När svensk design uppmärksammades i internationella sammanhang och Stockholm utnämndes till världens designhuvudstad 1998 av tidskriften Wallpaper, var det många som fick nog. Ett uppror växte fram mot gällande smaknormer som ansågs exkludera allt som inte var stramt, nordiskt, blont, odekorerat och utfört i naturmaterial. Konceptdesign - ett kritiskt förhållningssätt Utställningen Konceptdesign belyser den formgivning som vuxit fram i Sverige under perioden 1995-2005. Konceptdesign är inte ett uttryck eller en stil. Det är ett förhållningssätt. Ett kritiskt förhållningssätt. Design som identifierar och undersöker problem. Som ställer frågor. Analyserar invanda beteenden, kulturella möten och krockar. Kritiserar massproduktion och miljöförstöring. Konceptdesignens syfte är inte att ta fram objekt som ska massproduceras och säljas. Istället vill man låta objekten stimulera till debatt mellan designer, allmänhet och industri. Rapport från nuläget Med denna utställning skriver Nationalmuseum formhistoria medan den pågår. Målet är att ge en "rapport från nuläget", d.v.s. att göra en samtida analys av ett fenomen och en debatt som inte är avslutad. Det är vår förhoppning att såväl utställning som katalog kan bli ett avstamp för framtida forskning om 2000-talets tidiga konsthantverk och design. Konceptdesign presenterar runt 75 objekt av ett 50-tal formgivare. Ett tjugotal objekt är helt nya premiärvisas på Nationalmuseum. Utställningen analyserar den aktuella designdebatten och ringar in olika frågor och fenomen. Syftet är att öka besökarnas intresse för designfrågor och väcka funderingar kring ting och formgivning. Utställningen pågår t o m 2 oktober 2005. Utställningskommissarie: Cilla Robach Utställningsarkitekt: Anna von Schewen För pressbilder och ytterligare information Gå till www.pressbild.com/nationalmuseum Användarnamn är Tessin Lösenord är Sergel. För mer information: vänligen kontakta informationschef Lena Munther lmr@nationalmuseum.se, 08-5195 4390 NATIONALMUSEUM Södra Blasieholmshamnen telefon 08-5195 4300, fax 08-5195 4436 www.nationalmuseum.se Nationalmuseum samarbetar med ABB AB, Stora Enso AB, Securitas, Accenture, Fagerhults Belysning AB, Grand Hôtel Stockholm och Svenska Dagbladet. Nationalmuseum/ The National Museum of Fine Arts Lena Munther Informationschef/Head of Information Telefon +46 (0)8-5195 4390 Fax +46 (0)8-5195 4436 lmr@nationalmuseum.se Södra Blasieholmshamnen Box 16176, SE-103 24 Stockholm www.nationalmuseum.se