Designåret på Nationalmuseum: Danska keramikern Anne Tophøj sist ut i serien Craft in Dialogue 6 29 november - 29 januari 2006

Varannan månad under Designåret presenterar Nationalmuseum en ny utländsk formgivare i en mindre utställning och ett framträdande i ett samarbete med Craft in Dialogue 6/IASPIS. Resultatet vid årets slut är givande! Nya internationella nätverk har skapats vilket bådar gott för framtida arrangemang. Museets konsthantverks- och designsamling har även kunnat utökas med objekt från CID6-utställningarna med hjälp av medel från Bengt Julins fond. Anne Tophøj ställer ut och möter publiken 29 november Den danska keramikern Anne Tophøj avslutar Nationalmuseums designårssatsning Craft in Dialogue 6 (CiD6). Inför utställningen har hon besökt Nationalmuseum och arbetar i skrivandes stund med att knyta an till byggnaden/museet/samlingarna. På vilket sätt får publiken först upptäcka vid utställningens öppnande 29 november då hon även gör en presentation i Hörsalen. Utställningen rubrik är av formgivaren formulerad "Kultiveret Primitivitet - Ekslusivt Folkeligt". En industridesigners problemformuleringar Anne Tophøj är verksam i Köpenhamn, men delvis utbildad vid Pratt Institute i New York, där hon tog en Master i Industrial Design. I hennes arbeten som utförs av henne själv i egen studio kan man tydligt se en industridesigners problemformuleringar och förslag på lösningar, men vid närmare betraktelse så inser man att sanningen inte är så enkel. Alla föremål som Tophøj dukar upp i de utställningar/installationer som hon skapar verkar ha ett mycket bestämt ändamål. Men detta ändamål kan aldrig förklaras. Föremålen tycks leva sitt eget liv i ett parallellt universum där de används av för oss främmande varelser med helt andra vanor och behov. Vi känner dock igen dem, estetiskt, som funktionalismens föremål, med mycket tydliga enfärgade glasyrer och former som maskindelar. Träffa Tophøj och Louise Mazanti i föreläsning 29 november kl 18 Anne Tophøj presenterar utställningens tema och sedan följer föreläsning av Louise Mazanti, konsthistoriker, doktorand på Danmarks Designskole, kritiker och skribent. Hennes pågående avhandling (klar 2006) heter Concepts, Craft and Design - Towards a Definition of Craft from a Contemporary Cultural Perpective. Hörsalen, entréplanet, fri entré. Språk: skandinaviska. Formstipendium delas ut till svensk formgivare 29 november kl 19 Samma kväll blir det prisutdelning till årets vinnare av Sveriges bildkonstnärsfonds nyinstiftade Formstipendium. Sveriges bildkonstnärsfonds nyinstiftade Formstipendium kommer att delas ut efter föreläsningens avslutande. Överlämnandet sker kl 19 och stipendiaten kommer att göra en kort presentation av sig själv och visa några av sina verk. Hörsalen, entréplan. Förfriskningar följer. Kontakt: Lars Olof Gustafson, sekreterare Sveriges bildkonstnärsfond, telefon 08-402 35 75, l.o.gustafson@konstnarsnamnden.se Månadens huvudverk december med kortvisningar Craft in Dialogue 6/Anne Tophøj är Månadens huvudverk i december. Vi erbjuder fria kortvisningar på fredagarna kl 12.30. Kombinera gärna med lunch i restaurang Atrium. För bilder och pressrelease www.pressbild.com/nationalmuseum För nedladdning av bilder Användarnamn: Tessin Lösenord: Sergel För ytterligare bilder kontakta Lena Munther lmr@nationalmuseum.se Utställningsansvarig Intendent Konsthantverk- och designsamlingen Jan Norrman telefon 08-51 95 43 85, 070-778 45 39, jnn@nationalmuseum.se NATIONALMUSEUM Södra Blasieholmshamnen Phone +46 8 5195 4300, fax +46 8 5195 4436 www.nationalmuseum.se The Nationalmuseum is sponsored by ABB AB, StoraEnso AB, Securitas, Accenture, Fagerhults Belysning AB, Grand Hôtel Stockholm and Svenska Dagbladet. Nationalmuseum/ The National Museum of Fine Arts Lena Munther Informationschef/Head of Information Telefon +46 (0)8-5195 4390 Fax +46 (0)8-5195 4436 lmr@nationalmuseum.se Södra Blasieholmshamnen Box 16176, SE-103 24 Stockholm www.nationalmuseum.se