Video från Digital Graphics sänds på TV i Nya Zeeland

Video från Digital Graphics sänds på TV i Nya Zeeland

En grupp studenter från utbildningen Digital Graphics fick i uppgift att göra en reklamfilm på låtsas för leksaksjätten Meccano. Fem månader efter att studenterna laddat upp filmen på Youtube blir de kontaktade av en marknadschef på Nya Zeeland som ville köpa videon och sända den på TV!

Studenterna Hudson Martins, Pim Shaitosa och Tim Wiberg studerar den 2-åriga 3D animations-utbildningen Digital Graphics på Nackademin. Under det första året hamnade de i samma projektgrupp och fick i uppgift att skapa en reklamvideo på låtsas för leksaksbilen ”Multimodels” som tillverkas av leksaksjätten Meccano.

- Vi hade alla samma idé om vad vi ville göra; en Transformersinspirerad jakt i ökenlandskap. Vi jobbade med projektet i en månad och delade upp arbetet så att alla fick något att göra, berättar studenten Pim Shaitosa.

Efter att projektet var klart så laddade studenterna upp videon på Youtube för att kunna visa den för vänner och familj.

- Fem månader senare blev jag kontaktad på Youtube av en man som visade sig vara marknadschef på ett företag på Nya Zeeland som marknadsför och distribuerar Meccano. Han ville köpa vår reklam och sända den på tv i Nya Zeeland! Vi blev alla överväldigade och superglada och tackade såklart ja,
fortsätter Pim Shaitosa.

Att bestämma alla detaljer kring kontraktet tog ett tag och kunden ville även göra en del ändringar i videon. Men efter en månad började videon sändas som reklam på TV, biografer och i butiker.

- Det roligaste med att få ha varit med om detta är att man fått bekräftelse på att man gjort något som är snyggt nog att kunna sändas som riktig reklam. Speciellt när man bara gått fyra månader på den här utbildningen, avslutar Pim Shaitosa.

Mer info:
Hela den ursprungliga videon hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=cKsweqTn6LA

För mer information gå in på www.nackademin.se eller kontakta:

Martina Lindgren
Marknads- och kommunikationsansvarig