Nackademin tillsätter ny VD

Nackademin tillsätter ny VD

Utbildningsföretaget Nackademin som idag har sin huvudsakliga verksamhet inom yrkeshögskoleutbildningar får ny VD - Michael Yngvesson. Michael Yngvesson kommer senast från en tjänst som COO/Vice VD på Swereco och har tidigare varit VD för Telenors och 3s gemensamma nätbolag 3GIS. Nackademins nuvarande VD Martin Wahlberg kommer att fortsätta vara involverad i verksamheten på ett strategisk plan genom både styrelsearbete och i egenskap av ägare.

- Jag har varit på Nackademin i 10 år och det har varit en spännande tid. Vi har under min tid som VD gått ifrån att vara en relativt liten aktör i mitten på 2000-talet till att idag vara en av Sveriges största Yrkeshögskolor. Vi har i både ledningsgruppen och styrelsen sett att faktorer i vår omvärld gör att vi Nackademin de närmsta åren har otroliga möjligheter till utveckling inom en rad olika områden. Det är därför med varm hand som jag lämnar över det fortsatta arbetet till Michael, som har erfarenhet av bland annat förändringsarbete, säger Martin Wahlberg.

- Jag ser otroligt mycket fram emot den nya rollen, berättar Michael Yngvesson. Visserligen är utbildningsbranschen ny för mig, men det ser jag snarare som en rolig utmaning. Nackademin har ett enormt potential både genom sitt nätverk av företag och förmågan att ta fram rätt kompetens till de olika branscherna. Att identifiera de möjligheterna som finns och omsätta dessa till fler affärsområden för Nackademin kommer att vara min styrka, samtidigt som det också handlar om att utveckla den befintliga verksamheten för de förändringar vi ser på marknaden, avslutar Michael Yngvesson.

Michael Yngvesson kommer att börja på Nackademin onsdagen den 4 februari, men under en övergångsperiod kommer även Martin Wahlberg vara kvar i den operativa verksamheten.

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole-, företags- och gymnasieutbildningar. På yrkeshögskolan erbjuds 26 utbildningar inom områden som design, business, bygg, hälsa och IT i nära samarbete med företag från branschen. Läs mer på www.nackademin.se.