Framtidens yrken visar sig i dagens utbildningar

Framtidens yrken visar sig i dagens utbildningar

Framtidens arbetsmarknad ställer nya krav på dagens utbildningar. Det är en utveckling som tydligt avspeglar sig i Nackademins utbildningserbjudande inför hösten 2015. Virtualiseringstekniker, testautomatiserare och mobilapplikationsutvecklare är några av de nya utbildningar som Nackademin erbjuder sina sökande.

Arbetsmarknaden är i förändring med ny teknologi som både skapar nya möjligheter och arbetstillfällen. Det avspeglas i en stor efterfrågan på arbetsmarknaden efter kompetens som förstår och hanterar morgondagens teknologi. Därför erbjuder nu Nackademin, från och med höstterminen 2015, nya utbildningar somvirtualiseringstekniker, testautomatiserare och mobilapplikationsutvecklare.

– Arbetsmarknaden söker folk som kan hantera morgondagens teknologi och det är vår uppgift att utbilda människor med den kompetensen som företagen efterfrågar. Att vi på Nackademin får chansen att starta de här nya utbildningarna är jättespännande. Det gör det också möjligt för oss att fortsätta vara relevanta i erbjudandet mot våra studenter och de anställande företagen, säger Martin Wahlberg, vd Nackademin.

Med utbildningar inom bygg, IT, ekonomi och design har Nackademin intagit positionen som en av Sveriges största aktörer inom YH-utbildningar. Arbetsmarknadens och företagens behov är en garant för att Nackademin erbjuder relevanta utbildningar direkt matchade mot arbetsmarknaden.

– Bygg har traditionellt varit ett av våra största områden och efterfrågan från den arbetsmarknaden är fortfarande stor. Idag är IT en minst lika vanlig yrkesväg, vilket gör att det är naturligt för oss att bygga vidare på vårt erbjudande där, säger Martin Wahlberg.

Närheten till näringslivet är avgörande för Nackademin. Genom en ständigt pågående dialog med företagen, grundlig research och lyhördhet mot marknaden skapar man underlag för vilka utbildningar man söker tillstånd för. Utbildningarna som sedan erbjuds hos Nackademin är därför direkt matchade mot arbetsmarknadens behov. Nackademin söker utbildningstillstånd varje år hos Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH), tillstånden gäller sedan för två år framåt.

I år har Nackademin fått 17 utbildningar beviljade, full lista följer:

ÄmneUtbildning
Data/IT - Kvalificerad virtualiseringstekniker
Data/IT - Kvalitetssäkrare och testare inom IT
Data/IT - Mobilapplikationsutvecklare
Data/IT - SharePoint-utvecklare
Data/IT - Testautomatiserare
Data/IT - Testautomatiserare distans
Ekonomi, administration och försäljning - Medicinsk sekreterare (Uppsala)
Journalistik och information - Digital strateg
Journalistik och information - Marknadskommunikatör inom sociala medier
Kultur, media och design - Förpackningsutvecklare/ -designer
Samhällsbyggnad och byggteknik - Anläggningsingenjör Infrastruktur
Samhällsbyggnad och byggteknik - Anläggningsingenjör järnväg
Samhällsbyggnad och byggteknik - Byggnadsingenjör Produktion
Samhällsbyggnad och byggteknik - Byggnadsingenjör Produktion (Uppsala)
Samhällsbyggnad och byggteknik - Byggnadsingenjör ROT
Samhällsbyggnad och byggteknik - Byggprojektör BIM
Samhällsbyggnad och byggteknik - Installationssamordnare

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole-, företags- och gymnasieutbildningar. På yrkeshögskolan erbjuds till hösten 2015 26 utbildningar inom områden som design, business, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen.