Vi välkomnar en utökad satsning på yrkeshögskolan

Vi välkomnar en utökad satsning på yrkeshögskolan

Som en av Sveriges största anordnare av yrkeshögskoleutbildningar blev vi glada över dagens debattartikel i DN "Vi satsar på Yrkeshögskolan för att fler ska kunna få jobb". Nackademin välkomnar en utökad satsning på yrkeshögskolan, oavsett politiskt styre, och vill gärna erbjuda fler människor chansen till både kompetensutveckling och jobb.

- Sedan i mitten av 90-talet har vi arbetat tillsammans med näringslivet inom flera olika branscher för att säkerställa att vi kan matcha deras kompetensbehov. Idag har vi fler än 1600 studenter som studerar vid någon av våra utbildningar och sammanlagt fler än 2000 företag i vårt företagsnätverk. Att kunna ge ännu fler chansen till ett jobb och dessutom hjälpa ännu fler företag med matchningar ligger helt i linje med vår verksamhet och vad vi tror på, säger Nackademins VD Martin Wahlberg i en kommentar till debattartikeln i DN.

Anställningsbarheten hos personer som studerat på yrkeshögskolan är fortsatt hög. Statistik från 2013 visar att efter sex månader hade 91% av Nackademins studenter fått jobb inom området de studerat. Framgångsfaktorn hos yrkeshögskolan är just matchningen av kompetensbehovet - en utbildning kan inte startas utan att företag har uttryckt specifika anställningsbehov.