”Vi jobbar med allt från små startups i Berlin till Facebook i New York”

”Vi jobbar med allt från små startups i Berlin till Facebook i New York”

Kontakt och inspiration från näringslivet är viktigt på Nackademin. Abraham Abbi Asefaw är en av grundarna till The Pop Up Agency och tycker att han har världens roligaste jobb. I våras var han och föreläste för våra Digitala Strateger.

Hej! Vem är du?

Abraham Abbi Asefaw
, en av fem grundare av The Pop Up Agency.

Du har startat The Pop Up Agency. Om vi tar det från början – hur hamnade du där du är idag?

Det är en lång resa men tog fart 2012 när jag tillsammans med 5 klasskamrater kom samman och kom på idéen till The Pop Up Agency. Vi ville göra något annorlunda…

Det hela började på Hyper Island när jag träffade fem klasskamrater som jag snabbt fattade tycke för och ville göra ett sidoprojekt med. Jag märkte snabbt att det var människor som jag klickade med och som hade samma mål som jag – att göra något annorlunda. Redan efter två veckor på Hyper så bildade vi The Pop Up Agency!

Vad är The Pop Up Agency?

En kreativ byrå som jobbar globalt med stora som små kunder. Vad som skiljer oss från andra är att vi tror på kortare process för bättre resultat. Vi löser briefs på 48h. Vi är en väldigt processorienterad byrå som vill driva den kreativa industrin framåt.

Vad driver er och dig framåt?

Vi vill skapa något som är format efter dagens generation och vi vill samtidigt också lämna efter oss en ”stämpel” på att vi har förändrat något till det bättre. Vi vet att vi är på rätt spår och kämpar 24/7 tills att vi har nått vårt mål.

Berätta om något spännande case som ni jobbat med!

Vi kan tyvärr inte berätta om något eftersom vi är fast med NDAs. Men alla jobb och kunder är väldigt olika från varandra. Det kan vara allt från små startups i Berlin till Facebook i New York. Det är också en stor anledning till varför vi vill driva företaget framåt och det är en grym drivkraft att veta att spelplanen är oändlig.

Vilka är de största utmaningarna med att jobba med digital kommunikation idag?

Att det går så snabbt och man måste konstant hålla sig uppdaterad. All förstår inte vikten av det än och budgetar brukar därför spenderas på mer traditionell reklam, som TV och print.

Varför ska man välja att utbilda sig inom digital kommunikation?

Digital kommunikation är framtiden och världens roligaste jobb. Marknaden utvecklas konstant vilket betyder att man utvecklas konstant som person också.

Saker och ting snurrar ju fort idag – hur jobbar du för att ligga i framkant i din bransch?

Ha ett öppet mindset och inte känna sig låst. Vara öppen och nyfiken, helt enkelt.

Du var här på Nackademin och hade en workshop med våra Digitala Strateger – vad gjorde ni?

Vi delade med oss hur vi jobbat och tänker. Vi delade med oss vår resa!

Har du något tips till någon som är i början av sin karriär eller funderar på att börja plugga här på Nackademin?

Använd din tid rätt och var produktiv. Vi hann utbilda oss och göra ett massivt sidoprojekt. Är det någon gång man kan ”fucka ur” så är det under din studietid.

Vill du rekommendera någonting?

I sann Kanye West-anda: ”First step to becoming a King, declare yourself a King.” Kontentan, tro på er själva!