Rätt kompetens för att möta framtiden

Rätt kompetens för att möta framtiden

Arbetsmarknaden är i konstant förändring och när kompetensbehovet inom branscherna skiftar måste både individer och företag anpassa sig. Du som är yrkesverksam bör hålla koll på just din bransch och ditt yrke – vilka utmaningar ser du framför dig? För organisationer och företag väntar en annan frågeställning – har vi rätt kompetens för att möta framtiden?

Att förutse och tillgodose ett kommande kompetensbehov är en utmaning för länder, organisationer, företag och individer. Alla verksamheter som bedriver någon typ av högre utbildning som ska matcha företagens efterfrågan analyserar kontinuerligt de olika faktorer som påverkar branscherna. Kommer teknologin att leda till en strukturell förändring inom vården? Vilka trender påverkar byggbranschen inom de närmsta åren och hur kommer en byggnadsingenjörs vardag att se ut? Leder utvecklingen inom IT-branschen till att fler eller färre programmerare behövs när mer och mer automatiseras? Och vilket programmeringsspråk kommer att vara vanligast år 2020? År 2030?

Analysen av ovanstående frågor baseras på bland annat statistik, undersökningar, rapporter och prognoser. Men viktigast av allt – det är i dialogen med både företag och individer som insikterna kring framtidens kompetensbehov finns. Insikterna kring kompetensbehovet behöver omvandlas till konkreta färdigheter och kunskaper inom respektive bransch och område. Färdigheter och kunskaper måste sedan paketeras i någon form av utbildning.

Är det en två år lång yrkeshögskoleutbildning med praktikperiod? Är det en kortare kurs med fokus på kompetensutveckling hos befintlig arbetskraft? Eller är det en helt annan typ av utbildningsform – certifiering, kvällskurs, e-learning? Frågorna är många, men faktum kvarstår: relevant utbildning anpassad efter aktuella och kommande kompetensbehov kommer att vara nyckeln för att framgångsrikt möta framtiden för både individer och företag.

Nackademin möter framtidens kompetens

Som utbildningsanordnare är det vår uppgift att i dialog med individer och företag ta fram relevanta utbildningsformer anpassade efter branschernas kompetensbehov. Du vet väl att du kan vara med och påverka?

Framtidens utbildningar

Arbetar du på ett företag med insikt kring kompetensbehovet i branschen? Vill du vara med att påverka vilken typ av kompetens ni kommer att anställa om 3-5 år genom att tycka till om vilken typ av utbildning som behövs? Om svaret på frågorna är ja så vill vi på Nackademin komma i kontakt med dig för att inleda en dialog kring framtiden. Varje år utvecklar vi utbildningar kopplat till befintliga och kommande yrkesroller. Kontakta oss på info@nackademin.se så berättar vi mer!

Effektiv kompetensutveckling

Ser du ett förändrat kompetensbehov inom ditt yrke som leder till nya utmaningar? Har du därför ett behov av kompetensutveckling? Då är Nackademins kompetensutvecklande kurser troligtvis något för dig. Siktet är inställt på effektiv utbildning med hög verklighetsförankring som snabbt kan omsättas i det professionella livet.

Lyft organisationen

Behöver en större del av organisationen kompetensutvecklas eller kanske skifta verksamhetsfokus? Eller är er verksamhet i behov av utveckling eller inspiration? I Nackademins nätverk finns flera hundra konsulter knutna till verksamheten inom områden som IT och Bygg. Det gör att vi har goda möjligheter att skräddarsy kurser som passar just era behov. Beskriv era behov i ett mail till oss på info@nackademin.se så börjar vi undersöka möjligheterna kring en skräddarsydd utbildningsinsats!