Ny på Nackademin – om kaffe, praktikplatser och en och annan groupie

Ny på Nackademin – om kaffe, praktikplatser och en och annan groupie

BLOGG. Dags för Sofia och Malins andra blogginlägg! Den här veckan tipsar de om hur du maximerar vardagen som student på Nackademin (läs: botar kaffeabstinens) och delar med sig av tankar kring framtida praktikplatser – bland annat. Häng med!

Hej hopp!Nu ska ni få höra!

Du som missat att Nackademin är skolan med stort S skulle komma till insikt om du såg köerna runt om i skolan. För att citera Björn Gustafsson så är det lite ”kommer knappt ut”-varning vilket är svinkul. Helt annat tryck i högskola än tex i gymnasiet!

För att undvika korvstoppning:

Känner du dig hungrig? Gå direkt till en mikro utan att passera gå. Du kan välja att äta på gourmet-restaurangerna i närheten men vem har ork eller råd med det varje dag i tider som dessa?

Har du däremot lyckats ta med dig matlåda, gått tidigt på lunchrast och hunnit mikra maten- win! Då har du massvis med ställen du kan välja att äta din låda på. Du kan te.x sitta i en björkskog med gräs under fötterna, ligga i någon av alla soffor, sitta i ett rum en våning upp med stoora fönster och världens utsikt, eller varför inte utomhus i det riktiga gräset?

Är du en kissnödig typ är det viktigt att du planerar dina toabesök i tid, helst direkt efter att du gick sist.

Det svarta kaffet från kaféet och kvinnan som jobbar där räddar de flesta eftermiddagarna, och uppenbarligen inte bara åt oss så även där gäller det att komma i tid! Och JUSTE, endast kontanter under 20kr.

Du kan skatta dig lycklig om du lyckas få en utbildare precis som vår som har samma kaffeabstinens som vi. Det resulterar i kafferast flera gånger i timmen.

Och slutligen, tar du bil till skolan så kryllar det av parkeringar precis utanför skolans ingång, men kom ett par minuter tidigare så slipper du riskera att biljettautomaten är överhettad så att du blir sen!

f4ab1759e37b66c59f81aa0a618825a7

6637fd2885fe1af145e7c4b73eec288f

Och så för att vara lite seriösa.

Vi har nu snart tre veckor in i gamet lyckats bli ett bra team i klassen och alla hjälps åt med att dela anteckningar och kunskap. Det är inte lika panikartat längre och vi börjar äntligen kunna se samband och placera all ny kunskap vi fått. En annan rolig grej är att man har börjat se nya saker i sin vardag som man inte lagt märke till förut. Vi kommenterar ofta olika typer av kampanjer och reklamer vi går förbi ur andra ögon och perspektiv än för bara några veckor sedan. Vi har helt enkelt blivit mer medvetna, och framförallt nyfikna! Just nu har vi tre uppgifter som ska in de närmsta dagarna vilket gör att studierna är det som tar upp all vår vakna tid. Det positiva med det är att vi kommer varandra ännu närmare och har en välförtjänt AS (after school) att se fram emot på måndag!Vi har redan börjat kontakta LIA-platser och Sofia har som mål att få vara på TV4 eller någon hälso- och träningstidning. Malin har nyligen börjat använda LinkedIn och är helt fascinerad över att företag faktiskt kontaktat henne! Skulle det trots detta gå åt skogen för oss så får vi otroligt mycket hjälp med kontakter till praktikplatser från vår grymma Program manager Sophia! Snacka om att engagemanget från skolan/utbildarna är högt!

799de4575c86c62d2552277d1147f876

Efter dagens inspirerande föreläsning med Fritjof Andersson (han är värd att googla!) tyckte vi att en groupie med honom och bästa Linn satt på sin plats! Dessa var de enda städade bilderna…

Får du inte nog av Sofia och Malin? Läs deras första blogginlägg här!

Här kan du läsa mer om Nackademins utbildningar inom kommunikation.