Minimeringsmästarna är en tävling för hushåll i hela Sverige som vill minska på de onödiga sakerna, utgifterna, stressen och klimatavtrycket. Nu söker Nacka deltagare.

Sverigekamp i hållbar livsstil söker tävlingsdeltagare i Nacka

Minimeringsmästarna är en nationell tävling för hushåll som vill minska på de onödiga sakerna, utgifterna, stressen och klimatavtrycket. I ett års tid får deltagare inspireras till hur man kan leva mer hållbart och samtidigt tävla mot andra hushåll i den stora Sverigekampen. Tävlingen sätter igång i september 2021 och drivs av Göteborgsregionen med stöd från Avfall Sverige. Lokalt samarbetar Nacka vatten och avfall, Stena Fastigheter och Tyresö kommun som nu söker deltagare.

I Sverige konsumerar vi som om det fanns 4,2 jordklot och slänger 467 kg avfall per person varje år. Minimeringsmästarna är tävlingen som vill inspirera svenska hushåll till att konsumera mer hållbart, minska på sitt avfall och förstå att de har möjlighet att påverka i klimatfrågan. Hela projektet fokuserar på vilka möjligheter som finns med en hållbar livsstil, snarare än vad man inte får göra. Det ska kännas roligt och enkelt att minska på sitt avfall.

Så går det till

Under ett år får deltagarna ses på lokala träffar med fem olika teman: hållbar konsumtion, matsvinn, farligt avfall, delande och textil. Utifrån dessa teman ska deltagarna genomföra olika utmaningar, så som att testa second hand eller laga mat på rester, och samtidigt sprida sina erfarenheter via sociala medier. De får poäng för hur de genomför sina utmaningar och hur mycket de minskar sitt avfall.

”Med projektet hoppas vi kunna inspirera Nackabor till att minska sina avfallsmängder och få fler att leva mer hållbart. Tillsammans kan vi minska klimatavtrycket och det känns så kul att delta i ett nationellt projekt där vi samtidigt arbetar med lokal samverkan, säger Catarina Östlund, projektledare på Nacka vatten och avfall.

Anmälan

Anmälan sker via www.minimeringsmastarna.se/anmalan fram till den 15 september. Alla typer av hushåll kan söka - ensamhushåll, familjer, kollektiv eller par. 5 - 10 ambassadörshushåll i Nacka kommer sedan att väljas ut för att utmana varandra och sig själva i att minska sitt avfall.

Samverkan med Tyresö kommun och Stena fastigheter

Minimeringsmästarna drivs av Göteborgsregionen (GR) och finansieras av Avfall Sverige samt deltagande kommuner.

Nacka vatten och avfall tillsammans med Tyresö kommun och Stena Fastigheter Stockholm samverkar lokalt. Gemensamma tematräffar kommer att genomföras i både Nacka och Tyresö.

Kontakta Catarina Östlund, projektledare, Nacka vatten och avfall, 072-887 18 04, catarina.ostlund@nvoa.se

Länkar och mer information

www.nackavattenavfall.se/minimeringsmastarna