Nu kan du lämna din lastpall för återbruk på kretsloppscentralen

Nu möjligt att lämna lastpallar för återbruk på Nackas kretsloppscentraler

Både privatpersoner och företag välkomnas nu att lämna använda lastpallar för återanvändning till Boo och Östervik kretsloppscentral.

Återanvändning istället för energiåtervinning

Tidigare har de lastpallar som samlats in på Boo och Östervik kretsloppscentral sorterats som trä. De har därefter flisats och gått till energiåtervinning. Insamlade lastpallar hämtas nu istället av vår samarbetspartner och går till återanvändning. Trasiga pallar renoveras så att även de kan återanvändas. Ju längre livslängd, desto bättre för miljön!

Vi tar emot helpallar 1200X800 mm, halvpallar 800X600 mm, byggpallar, EUR-pall, engångspall och pallkragar. Övriga pallar sorteras som trä.

- En lastpall kan användas många gånger och det känns roligt att vara med och förlänga livet på lastpallar och därigenom minska avfallsmängderna, säger Mikael Andersson, ansvarig för Nackas kretsloppscentraler.

På grund av platsbrist finns idag ingen möjlighet att lämna pallar för återbruk på Älta kretsloppscentral.

Mikael Andersson, Nacka vatten och avfall: 08-718 96 70, mikael.1.andersson@nvoa.se.