Nacka vatten och avfall beviljas ekonomiskt stöd för arbete med yrkesvalidering

Nacka vatten och avfall beviljas ekonomiskt stöd för arbete med yrkesvalidering

Nacka vatten och avfall har beviljats ekonomiskt stöd från stiftelsen Omställningsfonden. Pengarna ska gå till bolagets arbete med yrkesvalidering för att möta de växande utmaningarna med kompetensförsörjning inom VA-branschen.

Kompetensförsörjningen är en av de stora utmaningar som Sveriges VA-organisationer står inför. Bland annat finns ett växande behov av tekniker för underhåll och drift. Med stödet från Omställningsfonden kan Nacka vatten och avfall ta nya steg i arbetet med yrkesvalideringen inom organisationen. Bolaget validerar mot yrkesprofilerna Underhållstekniker VA och Drifttekniker VA ledningsnät.

Därför behövs yrkesvalidering

Många som arbetar inom VA-branschen besitter stor erfarenhet och kompetens som tillägnats genom praktiskt utförande och informellt lärande på arbetsplatsen. Yrkesprofilerna ger ett tydligt ramverk som bidrar till att säkerställa att medarbetare har det kunnande som behövs på kort och lång sikt. Det är inte bara värdefullt för arbetsgivaren utan även för medarbetaren, som genom valideringen kan få ett formellt bevis och erkännande för sin kompetens. Yrkesvalideringen sätter det arbetsplatsförlagda lärandet i en kontext och möjliggör ett långt och utvecklande arbetsliv.

Med yrkesprofilerna som grund för valideringen ges möjligheter att anställa från andra branscher med liknande yrkeskompetenser. Detta öppnar också dörrar för nyanlända med yrkeskunnande från ett annat land, vilket också blir en viktig del i kompetensförsörjningen framåt.

Valideringen påbörjad

På Nacka vatten och avfall har arbetet med att validera medarbetarnas yrkeskompetenser påbörjats. Frida Bjerkman, som är projektledare för yrkesvalideringen inom organisationen, uttrycker sin entusiasm över att arbetet går framåt:

"Det är roligt och framför allt viktigt att vi nu påbörjat arbetet med yrkesvalidering och med det får möjlighet att synliggöra den kunskap som finns hos våra medarbetare samtidigt som vi utvecklar ett strukturerat lärande. Det ekonomiska stöd vi beviljats från Omställningsfonden hjälper oss stort i det arbetet."

På arbetsgivarorganisationen Sobonas webb kan du läsa mer om yrkesvalidering: https://sobona.se/vara-fragor/enklare-vag/verktyg/validering

Här kan du lära dig mer om Omställningsfonden: https://www.omstallningsfonden.se

Har du frågor?

Om du har frågor om Nacka vatten och avfalls arbete och engagemang inom yrkesvalidering är du välkommen att kontakta Frida Bjerkman, verksamhetsutvecklare kompetensförsörjning.

E-post: frida.bjerkman@nvoa.se