Hållbar samhällsutveckling i fokus för Nacka under 2018

Under 2018 sätts hållbar samhällsutveckling i fokus för Nacka vatten och avfall. Under året kommer bland annat en ny kretsloppcentral i Älta att öppnas, vi gör fortsatta miljösatsningar på återbruk och matavfall samt viktiga investeringar i VA-ledningsnätet. I samband med att Nacka växer säkerställer vi satsningar för en modern avfallshantering i framkant och en hållbar vatten- och avloppshantering.

• Det här är en satsning som ökar servicenivån för Nackaborna och möjliggör en hållbar vatten- och avfallshantering även för framtiden, säger Mats Rostö, VD för Nacka vatten och avfall.

Dessa satsningar innebär att avfallstaxan från och med 1 januari 2018 höjs med 4%, vilket för ett genomsnittligt villahushåll är 95 kronor per år. Beslutet är taget av kommunfullmäktige och genomförs för att fortsatt främja en miljöanpassad avfallshantering, hög servicenivå och ökad tillgänglighet med bland annat generösa öppettider på återvinningscentralerna och ökad kapacitet för återbruk samt en satsning för att öka insamlingen av matavfall. Under året kommer en ny kretsloppscentral i Älta att invigas och det planeras, tillsammans med Värmdö kommun, för en etablering av en kretsloppscentral i verksamhetsområdet Kil, som ligger i östra delarna av Nacka.

VA-taxans brukningsavgifter är oförändrade. Anläggningsavgifterna kommer att höjas med 2% i syfte att täcka de nödvändiga kostnader som uppstår i samband med den pågående stadsutvecklingen inom Nacka kommun.

Vad får du för taxan?

Avfallstaxan ska täcka kostnaderna för avfallshanteringen i Nacka. Det innebär att denna avgift ska bära kostnaderna för:

• Insamling av hushållsavfall (såsom rest- och matavfall)
  • Drift och underhåll av återvinningscentraler samt behandling av det avfall som lämnas på återvinningscentralerna
  • Insamling och behandling av farligt avfall samt avfallsplanering, utveckling, information och kundservice

VA-taxan ska täcka kostnaderna för att förse berörda fastighetsägare och verksamheter med dricksvatten samt att säkert hantera spill- och dagvatten. Befintligt ledningsnät, pumpstationer, vattentorn och dagvattenanläggningar ska underhållas på ett långsiktigt planerat och säkert sätt. Det ska även finnas utrymme för nödvändiga kapacitetshöjande åtgärder i samband med att Nacka kommun växer i invånarantal.

• Brukningsavgiften är uppdelad i en rörlig och fast avgift. Den rörliga avgiften beror på hur många kubikmeter vatten du använder. Den täcker till exempel löpande kostnader för att producera och distribuera dricksvatten och rena avloppsvatten. Den fasta avgiften bekostar till exempel

investeringar och underhåll i vattentorn och ledningsnät.

• Anläggningsavgiften är en engångsavgift för att täcka kostnaden för att ordna en allmän
    VA-anläggning. Anläggningsavgiftens storlek bestäms på beräkningsgrunder som innebär att en fastighetsägare inte behöver betala mer än vad som motsvarar fastighetens andel av kostnaden för att ordna VA-anläggningen. Det maximala avgiftsuttaget ska motsvara genomsnittliga kostnaden för utbyggnad av VA (ledningsnät och upprätta förbindelsepunkt) till en fastighet i kommunen, samt därutöver täcka direkta kostnader i samband med själva anslutningen, till exempel installation av vattenmätare och upprättande av abonnentregister. Anläggningsavgiften bidrar även till finansiering av nödvändiga kapacitetsåtgärder i VA-anläggningen, det vill säga i vattenverk, avloppsreningsverk och huvudledningar. Man kan se det som att man ”köper in sig” i en redan fungerande anläggning där det kontinuerligt görs investeringar.

Avfallstaxan miljöstyrande

För att styra mot en miljöanpassad avfallshantering där matavfall sorteras ut, är osorterat restavfall fortsatt belagt med en miljöstyrningsavgift. Hämtning av matavfall kommer fortsatt att vara kostnadsfri under 2018 - för såväl villakunder som verksamheter och flerbostadshus.

För mer information välkommen att kontakta:

Trine Werner, Kommunikationsansvarig, Nacka vatten och avfall,
070-431 83 61, trine.werner@nvoa.se