Ny statistik visar att insamlade mängder avfall från hushållen i Nacka minskar.

Avfallstrenden i Nacka 2019 – minskade mängder avfall

Hushållsavfall i siffror

I november varje år publicerar branchorganisationen Avfall Sverige kommun- och länsstatistik för hushållsavfall i rapporten Hushållsavfall i siffror.

Statistiken visar bland annat att mängden restavfall i Nacka minskade med sju procent jämfört med föregående år och att mat- och restavfallet minskade från 209 till 195 kg/person.

- Att den insamlade mängden restavfall minskar, ger signaler om att vårt arbete med att förebygga avfall för att få ner avfallsmängderna ger en effekt, säger Jan Setréus, avfallschef på Nacka vatten och avfall.

Rapporten Hushållsavfall i siffror innehåller även ett kommunindex gällande bästa avfallsverksamhet, miljö och kundnöjdhet. Rankingen visar att Nacka är näst bästa avfallskommun i Stockholms län, på plats 65 (av 248 kommuner med poäng).

- Vi har bra öppettider på våra kretsloppscentraler och där vi ser en ökning i mängden produkter och avfall som lämnas till återanvändning istället för att slängas, säger Jan Setréus, avfallschef på Nacka vatten och avfall. Nackabor är duktiga och vi vill rikta ett stort tack till alla kretsloppshjältar.

Uppföljning av 25/25-målet i Nacka

Nacka vatten och avfall har antagit ett mål om att till år 2025 ska den totala mängden mat- och restavfall minska med 25 procent per person, jämfört med 2015 – kort kallat 25/25-målet. Totalt har 80 kommuner anslutit sig till målet som är framtaget av Avfall Sverige. Syftet med målet är att öka takten för att klättra uppåt i avfallshierarkin. 2015 var mängden mat- och restavfall i snitt 220 kilo per person i Nacka, jämfört med 195 kg/person föregående år. Till 2019 minskade alltså mängden mat- och restavfall med 11,6 procent vilket innebär att vi är på rätt väg mot 25/25-målet.

Om statistiken

Statistiken över hushållsavfall är främst hämtad från Avfall Sveriges system Avfall Web och från producenternas organisationer. Avfall Web är kommunernas verktyg för utveckling, benchmarking och statistik. Kommuner och behandlingsanläggningar rapporterar in uppgifter om avfallshantering och vilka mängder som samlas in och behandlas. Det är dessa uppgifter som sedan bildar underlag för den nationella avfallsstatistiken för hushållsavfall.

Material

Rapporten Hushållsavfall i siffror 2020:27

Rapporten Hushållsavfall i siffror 2019:22

Jan Setréus, avfallschef, Nacka vatten och avfall: 08-718 93 00, jan.setreus@nvoa.se