Sorteringstips i jul

Sorteringstips i jul

Under julen samlar många på sig mer avfall. Här har vi samlat information inför jul- och nyårshelgen om hur du bantar din soppåse samtidigt som du gör en insats för miljön.

Återvinn julen

Under julhelgen samlar vi ofta på oss mer avfall än vanligt. Många handlar dessutom sina julklappar på nätet vilket innebär en växande mängd transportkartonger som ska tas om hand.

jeans_700x350px.jpg

Presentpapper och snören sorteras olika

Presentpapper, kartong och wellpapp sorteras som pappersförpacknigar medan snören, tejp, etiketter och kuvert ska läggas i soppåsen som går till förbränning.

Pilla bort vekeshållaren på värmeljusen

Värmeljus och marschaller läggs i behållaren för metall på kretsloppscentralen. Tänk på att ta bort den lilla vekeshållaren från värmeljuset innan du lägger både värmeljuskoppen och vekeshållaren i metallbehållaren. Koppen består av aluminium och vekeshållaren av järn och om dessa inte separeras blir det problem i metallåtervinningen.

Julgranen

Nacka vatten och avfall erbjuder julgransinsamling på 13 platser i kommunen den 11-12 januari. Här hittar du alla platser där du kan lämna din julgran. Du kan även lämna din gran till någon av våra kretsloppscentraler. Trasig julbelysning sorteras som elavfall medan glitter och trasigt julgranspynt ska läggas i vanliga soppåsen.

Fyrverkerier

Avfyrade fyrverkeripjäser läggs i soppåsen. Förpackningen som de låg i sorteras efter de material den består av. Fyrverkeripjäser som inte fyrats av lämnas till polisen eller en återförsäljare.

Fler sorteringstips från Nacka vatten och avfall hittar du här.

Ökad kapacitet på återvinningsstationerna

Fram till tjugondagknut (13/1) höjer Förpacknings- och tidningsinsamligen (FTI) beredskapen på återvinningsstationerna med ökat antal behållare samt tätare tömningar och städningar. På FTI:s webbplats hittar du information om när FTI tömde och städade stationerna och när de gör det nästa gång. I vyn för tömnings- och städtillfällen kan du enkelt anmäla behov av tömning och städning eller rapportera andra fel. Du kan också använda FTI:s formulär för felanmälan.

Kom ihåg att platta ihop dina förpackningar, så hjälper du till att förhindra att behållarna blir överfulla.

Tack för att du återvinner julen!