Bild på barn med matavfallspåse

Sommartips för dig som sorterar matavfall

Undvik blött matavfall

Låt matavfall som är blött rinna av i vasken och lägg gärna i lite hushålls- eller tidningspapper i påsens botten. Tänk även på att alltid använda den särskilda påshållaren då den är utformad för att hålla påsen ventilerad. Lägg tidningspapper i botten av kärlet för att suga upp eventuell vätska.

Stäng påsen och byt ofta

Flugor lägger ägg där de kommer åt matavfallet. Stäng till papperspåsarna ordentligt och använd gärna dubbla påsar. Se till att byta till en ny påse minst var tredje dag.

Slå in mat som lätt luktar

Mat som luktar mycket, t ex räkskal eller fisk, kan slås in i lite tidningspapper innan det läggs i den bruna påsen. Förslut påsen genom att rulla ihop överdelen innan den läggs ned i kärlet. Det är viktigt att inget löst matavfall hamnar i kärlet.

Låt kärlet stå i skugga

Ställ kärlet så skuggigt och svalt om möjligt.

Rengör och ta hand om ditt kärl

Spola av det med vatten vid behov och spraya gärna med ättikslösning på kärlets kanter och i botten för att hålla flugorna borta. Strö lite vanligt trädgårdskalk runt kanterna och i botten av kärlet. Du kan även beställa rengöring av ditt matavfall via kundservice för Nacka vatten och avfall mot en avgift.

Läs mer om matavfallsinsamlingen i Nacka här.

Glad sommar!