Nacka vatten och avfall utökar servicen till styrelser och fastighetsägare i Nacka

Ny satsning ska minska avfallsmängderna och felsorteringen i Nacka

Med information, stöd och verktyg vill Nacka vatten och avfall hjälpa styrelser och fastighetsägare i flerbostadshus att minska avfallsmängderna och inspirera de boende till ett mer hållbart och resurseffektivt beteende.

- Genom att driva utvecklingen av avfallstjänster framåt vill vi lägga grunden till morgondagens hållbara samhälle, säger Jan Setréus, avfallschef på Nacka vatten och avfall. Vi har lyssnat på styrelser och fastighetsägare i Nacka och vill skapa bättre förutsättningar att påverka de boende att göra miljöriktiga och hållbara val.

En nyligen genomförd enkätundersökning visar vilka behov, utmaningar och önskemål flerbostadshusen och samfälligheterna i Nacka har. Problem med grovavfallsinsamling, överfulla och stökiga soprum samt att få fler att sortera matavfallet lyfts fram som några av utmaningarna. Enkäten visar vidare att styrelser och fastighetsägare efterfrågar ökad kunskap om kretsloppsfrågor och hållbarhet samt verktyg för att kunna sprida kunskapen vidare.

- Grovavfallsinsamling i flerbostadshus är en bra service till de boende men det är en osorterad fraktion som ofta innehåller felsortering såsom elavfall och farligt avfall, säger Jan Setréus vidare.

Nacka vatten och avfall har som mål att minska mängden blandat grovavfall och styra mot bättre sortering med högre grad materialåtervinning. Bland annat har en felsorteringsavgift och krav på separat budning av större grovavfall införts under året. Även en ny tjänst för metallinsamling erbjuds.

Nya checklistor, skyltar och information

Flerbostadshus och samfälligheter har fått en egen ingång på hemsidan med riktad information, nya vägledningar, checklistor och skyltmaterial. Det bjuds även på inspiration och goda exempel i ett nytt nyhetsbrev. Materialet ökar möjligheterna för styrelser och fastighetsägare att påverka sina boende att göra miljöriktiga och hållbara val. Målet är minskade avfallsmängder, mer material till återbruk och återvinning samt minskade avfallskostnader för föreningarna.

Fakta

• Enkäten gick ut till drygt 400 respondenter via e-post, varav 23% (90 stycken) svarade på enkäten.
  • 65 föreningar i Nacka har abonnemang för grovavfall.
  • 45 föreningar i Nacka har abonnemang för elavfall.
  • 60% av föreningarna i Nacka har abonnemang för matavfall.

Kontakta Jan Setréus, avfallschef, Nacka vatten och avfall, 08-718 93 00, jan.setreus@nvoa.se