Många oroar sig för gamingbedrägerier

Många oroar sig för gamingbedrägerier

I nästan vart tredje svenskt hushåll spelas dataspel som erbjuder köp av föremål för riktiga pengar inne i spelet, exempelvis så kallade skins. Av dessa hushåll handlar drygt hälften minst en gång i månaden. Men att köpa saker i dataspel för riktiga pengar innebär en risk att utsättas för bedrägeriförsök, något som en av tjugo fått uppleva. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av mySafety Försäkringar.

Gaming är sedan länge en miljardindustri och det blir allt populärare med spel som erbjuder så kallade in-game-köp. Ett exempel är Fortnite där det går att köpa skins som ändrar utseende på karaktären som spelas. Enligt en färsk undersökning från mySafety spelas sådana typer av dataspel i 31 procent av Sveriges hushåll. Av dem genomför 48 procent köp minst en gång i månaden och 1 procent handlar månadsvis för över 1 000 kr.

I samband med att gamingindustrin blivit allt större har även bedragarna gjort entré. Undersökningen visar nämligen att 2 procent av alla spelande hushåll drabbats av ett faktiskt bedrägeri och 6 procent har utsatts för försök. 11 procent är oroliga att de själva eller någon annan i hushållet ska drabbas.

Undersökningsresultaten i korthet:

• 14 % spelar själva datorspel som erbjuder köp av föremål
  • 13 % har barn som spelar
  • 48 % av de som själva spelar köper föremål för riktiga pengar i spelet, minst en gång i månaden
  • 1 % handlar för minst 1 000 kr per månad.
  • 11 % av de som spelar är oroliga för att någon i hushållet ska utsättas för bedrägerier i spelet
  • 2 % av de spelande hushållen har utsatts för faktiska bedrägerier, 6 % för försök.

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se

Jesper Jacquet

Presskontakt tf. VD 070 840 33 30