Johanna Bladh är Månadens Nätängel januari 2022

Johanna Bladh är Månadens Nätängel januari 2022

Journalisten och influencern Johanna Bladh har länge debatterat och kämpat för ett jämställt samhälle, något som gjort henne till en stark förespråkare i kampen mot ett bättre klimat på sociala medier. I sina texter lyfter Johanna bland annat viktiga frågor om abort, kroppsideal och feminism. Nu tilldelas hon utmärkelsen Månadens Nätängel av mySafety Försäkringar för sitt betydelsefulla arbete.

Med Månadens Nätängel vill mySafety lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Johanna Bladh har nu utsetts till Månadens Nätängel januari med följande motivering:

”Med ett starkt driv för jämställdhetsfrågor och ett långsiktigt arbete för att stärka tjejer och kvinnors självförtroende bidrar Johanna Bladh till diskussion och förståelse för hur det är att växa upp i ett samhälle där kvinnokroppen ständigt diskuteras och objektifieras. Med självkärlek som röd tråd i all sin kommunikation inspirerar hon fler tjejer till att våga ta plats, vara sig själva och stå upp för sina åsikter – både i det verkliga livet och på sociala medier. För det förtjänar Johanna att hyllas.”

– Vissa dagar vill jag bara stänga ner alla mina konton under perioder när allt känns tungt, särskilt efter hatstormar eller elaka dm:s. Men så händer det här, att bli utsedd till en viktig röst online är en sån otrolig fin påminnelse om att vi alla tillsammans kan göra internet till en bättre plats, säger Johanna Bladh

Utmärkelsen Månadens Nätängel instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare samt mer inspirerande plats. Tidigare Månadens Nätänglar är bland annat författaren Cecilia Sahlström, skådespelaren Eva Röse samt forskarna Katja Gillander Gådin och Helené Dahlqvist.

– Johannas driv och engagemang i frågor som rör jämställdhet och självkänsla gör henne till en viktig del i arbetet mot ett bättre klimat på sociala medier. Vi är därför väldigt glada att utnämna henne till månadens nätängel, säger Carl-Henric Holmberg, Sverigechef på mySafety Försäkringar.

Hjälp mySafety Försäkringar att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till mysafety@wenderfalck.com.

Kriterier för att kunna bli Månadens Nätängel:

• Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
  • Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
  • Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
  • Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. De är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och egna kanaler erbjuder de försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till alla dagar, dygnet runt. mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se.

Jesper Jacquet

Presskontakt tf. VD 070 840 33 30