Allt fler spärrar personnummer efter ID-stöld

Allt fler spärrar personnummer efter ID-stöld

Enligt mySafetys beräkningar genomfördes förra året uppskattningsvis 65 000 ID-stölder, vilket gör det till Sveriges absolut vanligaste enskilda form av bedrägeri.

- För gärningsmännen är brotten skrämmande lätta att genomföra, för brottsoffren är de mycket svåra att skydda sig mot, konstaterar Daniel Elfvendahl, VD vid säkerhetsföretaget mySafety som erbjuder ID-skydd och försäkring till drabbade av ID-stölder.

För de drabbade innebär ID-stölden ofta en personlig katastrof där man plötsligt kan få betalningskrav på 100 000 – tals kronor från olika kreditgivare, exempelvis e-handelsföretag eller mobiloperatörer. När brotten väl har börjat är de ofta svåra att stoppa.

Ökningen av antalet ID-stölder har nu lett till att allt fler spärrar sina personnummer.

Enligt statistik från mySafetys samarbetspartner UC, Sveriges största kreditupplysningsföretag, ökade under förra året antalet spärrade personnummer med 27 procent. Idag lever nästan 4 500 svenskar med en spärr på sitt personnummer. Från 2006 innebär det en ökning med 900 procent.

För den enskilde är spärr den mest effektiva metoden att stoppa bedrägerier. Men den innebär också betydande svårigheter i vardagslivet då det exempelvis blir omöjligt att handla på kredit, skaffa mobilabonnemang eller köpa fastighet eller bostadsrätt.

- ID-stölder hör till den snabbast växande andelen ärenden vi hanterar och vi hjälper allt fler att spärra sina personnummer. För de drabbade innebär det ofta att livet slås sönder. För många innebär det samma känsla av kränkning som efter ett fysiskt inbrott, berättar Dennis De la Cruz, säkerhetsexpert vid mySafety.

Enligt honom går det trender även i ID-stölder och gärningsmännen hittar ständigt nya metoder att plundra sina offer.

- Idag ser vi hur ID-tjuvarna söker sina offer i bostadsområden med olåsta brevlådor. En stark digital aktivitet på exempelvis sociala medier är också en tydlig riskfaktor, säger Dennis De la Cruz.

För ytterligare information kontakta:

Sophie Gernandt, Marknadschef

Tel: 0709-208003