Viktigt ny tjänst av Skatteverket

Idag lanserade Skatteverket en tjänst för att spärra möjligheten att göra en flyttanmälan utan att legitimera sig elektroniskt. Det är en utmärkt tjänst som kommer att bidra till att försvåra identitetskapningar, även om det naturligtvis krävs mycket mer för att verkligen lösa problemet.

Och redan här vill jag verkligen berömma Skatteverket för att vara en snabbfotad och framåt aktör när det gäller digitala tjänster av olika slag. Ofta snabbare än andra myndigheter och även företag.

Svårfunnen spärrtjänst

Med denna imponerande bakgrund inom digitala tjänster är det förvånande att den nya tjänsten är så svår att hitta. Samtidigt som man informerar media, så gömmer man undan tjänsten på hemsidan. Det är synd, för det innebär att tjänsten inte kommer att användas fullt så mycket som den förtjänar.

Jag gick själv in på Skatteverkets hemsida för att spärra möjligheten att flytta mig men hade stora problem att hitta tjänsten. Däremot marknadsförs en helt vanlig flyttanmälan stort på hemsidan.

Men jag vill ju inte flytta, jag vill hindra att andra flyttar mig mot min vilja? Efter en lång stunds klickande gick jag ändå in för att göra en flyttanmälan. På den sidan får man mycket information om hur flyttanmälan går till och varför man måste göra det. Och se, där i menyn till vänster hittar jag valet ”Spärra obehörig adressändring”. Men det är långtifrån självklart att jag hamnat rätt när jag bara tittar på sidan.

Många efterfrågar spärrtjänsten

Nu verkar jag inte varit ensam om att försöka använda tjänsten. Den var nämligen överbelastad. Man kan ju tycka att Skatteverkets servrar borde vara dimensionerade för en hög belastning, men det är å andra sidan positivt att många sett behovet och agerat direkt när de fick kännedom om möjligheten.

Vad kan göras bättre?

De två första, redan nämnda och uppenbara förändringarna som krävs är att det måste bli lättare att hitta länken till tjänsten samt att det faktiskt måste gå att komma åt tjänsten även när andra gör samma sak.

Annars är det generella problemet med tjänsten egentligen bara att det krävs en e-legitimation för att använda den här spärrtjänsten. Det exkluderar alla dom som faktiskt inte har en sådan ännu. Detta skulle ju självklart gå att lösa rätt lätt, men det leder oss också tillbaka till den mest grundläggande frågan av dom alla: Varför måste jag spärra att någon annan kan flytta åt mig? Varför är inte det en självklar spärr från början?

Så, tack Skatteverket, för att ni gjort en tjänst som är viktig och visar att ni förstår att identitetskapningar är ett snabbt växande problem. Ännu mera tack om ni nu omedelbart lägger ner tjänsten och gör det omöjligt från början att ändra en adress utan krav på att man legitimerar sig.

Eftersom tjänsten är svår att hitta hos Skatteverket, så är detta direktlänken till spärrtjänsten.

// PA Prabert, vice koncernchef mySafety Group

Jesper Jacquet