Den 18 juni öppnar Myrorna en ny butik i centrala Uppsala.

Second hand med cityläge i Uppsala – Myrorna öppnar i ny lokal i centrum

Den 18 juni öppnar Myrorna en ny butik på Vaksalagatan 7, mitt i centrala Uppsala. Efter flera år på Kungsängsgatan flyttar second hand-kedjan nu till en mer central adress för att möta kundernas behov och göra second hand-shopping tillgängligt för fler. Med flytten stänger Myrornas gamla butik på Kungsängsgatan den 16 juni.

Svenskarna har gjort en helomvändning, från att vara lite tveksamma till second hand till att omfamna att handla cirkulärt. Svensk Handel räknar med att second hand-branschen kommer växa med 1,5 miljarder kronor per år, och i Myrornas butiker går försäljningen stadigt upp. Idag omsätter second hand-marknaden hela 20 miljarder om året, vilket är mer än någonsin och 75 % av svenskarna uppger att de har handlat second hand det senaste året.

– Vi ser verkligen fram emot att öppna dörrarna till vår nya butik i Uppsala. Det centrala läget ger oss en fantastisk möjlighet att välkomna både stammisar och nya kunder som är nyfikna på second hand. Vi vill inspirera ännu fler att handla hållbart och medmänskligt, säger Anna Östergren, marknads- och kommunikationschef på Myrorna.

Myrornas nya butik på Vaksalagatan kommer erbjuda kläder, skor och accessoarer samt ett mindre sortiment av prylar och inredning.

Myrorna ägs av Frälsningsarmén och allt ekonomiskt överskott från verksamheten går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vi är en av Sveriges största och äldsta butikskedjor inom ideell second hand och en betydande insamlingsaktör. Vi har produktionsenheter på flera ställen i landet, ett 30-tal butiker och en webbshop i samarbete med Tradera.

Caroline Andermatt

Anna Östergren