NHST Media Group ökar ägarskapet i Mynewsdesk AB

NHST Media Group har i dag tecknat ett avtal om att förvärva ytterligare 1 723 960 andelar i Mynewsdesk AB, vilket uppgår till en andel på 30,52% av bolagets totala aktiekapital. Förvärvet ger NHST Media Group en ägarandel på 87,02% i Mynewsdesk AB. Resterande aktier i bolaget ligger ute till försäljning.

Mynewsdesk är marknadsledande i Sverige med verksamhet i samtliga nordiska länder samt i Storbritannien och Singapore. Sedan NHST Media Group köpte majoriteten av aktierna år 2008 har Mynewsdesk varit det snabbast växande bolaget i koncernen och ökat koncernens intäkter tiofaldigt med en genomsnittlig årlig tillväxt på 50%. Verksamheten är nu en del av verksamhetsområdet Direct Relations tillsammans med tyska ddp direct GmbH.

Peter Ingman fortsätter i sin roll som Mynewsdesks verkställande direktör.

Priset för andelarna är 55,7 miljoner och speglar ett marknadsvärde för Mynewsdesk på 182,5 miljoner

År 2012 hade Mynewsdesk intäkter på 85,6 miljoner NOK och ett rörelseresultat på 1,6 miljoner SEK (efter en ändring i policyn för intäktsredovisning som hade en negativ effekt på årets redovisade intäkter och rörelseresultat).

NHST Media Group hade år 2012 intäkter på 1 200 miljoner NOK och ett rörelseresultat på 44 miljoner NOK.

För mer information, vänligen kontakta:

Gunnar Bjørkavåg, Group CEO, NHST Media Group, +47 9003 1029

Andreas Emblem, Head of Division, Direct Relations / Corp Dev, NHST Media Group, +47 9325 6068

Peter Ingman, CEO, Mynewsdesk, +46 7052 94179