Newsdesk lanserar videorelease på Trendgala i Stockholm

Newsdesk lanserar idag officiellt videoreleaser på Trendgalan i Stockholm, och rider därmed på en av medieindustrins starkaste trender – webb-TV:n.

Tjänsten har utvecklats under hösten i samarbete med Picsearch och legat ute som beta sen några veckor. Syftet med den nya tjänsten är att göra det möjligt för företag att kommunicera med sin marknad i rörlig bild, och för marknaden att få en mer nyanserad bild av företagen.

Newsdesk har sen sex år strävat efter att ta positionen som det modernaste och kostnadseffektivaste PR-verktyget på marknaden.

”Vi har sett några mycket tydliga trender som påverkat vår verksamhet markant", säger Kristofer Björkman, upphovsman och grundare till Newsdesk:

”1) Den eller de personer som har störst inflytande på företagens marknad, behöver inte längre vara traditionella journalister, utan i princip vem som helst
2) För att företagen ska nå sina viktigaste opinionsbildare, måste de göra sin information tillgänglig där de finns och söker
3) marknaden (målgruppen) önskar få en nyanserad bild av företaget, och här fyller den rörliga bilden (videon) en viktig funktion, som komplement till all övrig information från företaget.”

För Webb-TV-trenden är urstark. Alla rapporter som berör ämnet ifråga visar på kraftigt ökad konsumtion av rörligt media i nischade kanaler främst på Internet. Några exempel:

Media Vision skriver i sin senaste webb TV-analys:
”2007 kommer att kunna beskrivas som året när webb-TV slog igenom på allvar.”

Och tillägger:
”1,9 miljoner 15-74-åringar har tittat på webb-TV åtminstone någon gång under det senaste kvartalet visar Mediavisions analys för tredje kvartalet 2007. På daglig basis uppgår räckvidden till 10%, vilket visar på en mycket stark ökning över året. Första kvartalet var den dagliga räckvidden 3%. Allra störst är webb-TV bland unga killar, nära var tredje 15-24-åring svarar att de nyttjar webb-TV en genomsnittlig dag.”

Analysföretaget IDC, på uppdrag av Post- och telestyrelsen, prognoserar att vart femte (20%) hushåll har bredbands-tv år 2011.

”Future of Media Report 2007” menar att den kanske mest dominanta förändringen av medieindustrin senaste årtiondet är fragmentiseringen av medierna, och då inte minst TV-kanalerna.

Michael Grade, ordförande för BBC , säger i rapporten:
”År 1995 fanns 225 TV-program i Storbritanien med fler än 15 miljoner tittare. År 2005 fanns inga.”

Att kommunicera i rörlig bild är helt kostnadsfritt. Det enda som krävs är att företaget registrerar sig, och själv förmedlar sina videor.