Blogginlägg -

Google-chefen om Svante Weylers konspirationsteorier: "Inget kunde vara mer fel"

Jag älskar Google. Hela mitt liv ligger i Googles händer. För jag har sökt mig dit. För att de levererar verkligt värde till låg eller ingen kostnad. Utöver deras suveräna söktjänster, arbetar jag med Google Adsense, Adwords, Analytics och Apps. Sistnämnda hanterar min kommunikation, mina kalendrar, dokument, nyhetsflöden, to-do-listor, kontakter....rubbet!

Dessutom är Google något av det coolaste och mest fascinerande bolag jag kan tänka mig. Grundarna Sergey Brin och Larry Page är ena riktiga hjältar för att inte säga orakel. Och Jeff Jarvis bok "What would Google do?" seglade snabbt upp som en av mina absoluta favoriter i fackboks-genren. En bok som även kastade lite extra ljust över hur jag klokast bör bedriva min verksamhet - MyNewsdesk.com. Tack, Google. Ni är ena riktiga hejare på att organisera information.

På den punkten har nog inte Svante Weyler på Expressen några invändningar. Men i en artikel i Expressen letade han efter ord "för att beskriva det äckel man (i.e han) känner inför Googles självutnämnda roll som världens räddare."

Svante skriver att "Google representerar den värsta formen av auktoritär kapitalism" och jämför Googles framfart med hur "den kommunistiska staten stal alla konstnärers upphovsrätt genom att förbjuda dem att själva sälja sina verk, i landet och utomlands."

För några timmar sen replikerade Googles Sverigechef Stina Honkamaa:

"Svante Weyler verkar tro att Google vill äga rätten till material producerat av andra och till och med sälja resultatet av deras arbete utan deras tillstånd. Inget kunde vara mer fel. Gemensamt för alla våra tjänster är att vi alltid respekterar andras upphovsrätt. Vi tillhandahåller ett antal plattformar där material-ägare av olika slag och användare kan hitta varandra, men rättigheterna till innehållet finns alltid kvar hos originalägarna. Vi är mycket mer intresserade av att hjälpa ägare av innehåll göra sitt material tillgängligt och enkelt att hitta på nätet och hjälpa dem tjäna pengar på det."

"Man frestas att hålla med." skriver Svante. "Och sen kommer man att tänka på att detta har man sett förut. Under kommunismen."

Googles inflytande och allt större makt över oss människor går inte att ta miste på. Dock anser jag att begrepp som "kommunism" känns bortom fjärran i sammanhanget. Jag kan inte komma på att Google på något sätt, eller vid något tillfälle, missbrukat sin starka ställning och stora makt. Bortsett från att några bilder på Himmelska fridens torg försvann från sökresultatet i Kina.

Nej, jag anser uttalandet från Svante vara mer cyniskt och konspiratotiskt än klarsynt.

Av Kristofer Björkman

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se