Sture Kullman, avgående ordförande och Per Ununger ny ordförande i  MVB Holding
Sture Kullman, avgående ordförande och Per Ununger ny ordförande i MVB Holding

Per Ununger ny ordförande för MVB

Per Ununger har utsetts till ny styrelseordförande för MVB Holding AB. Per lämnade över vd-rollen för MVB Öst till Tobias Lundberg den 1 april. Sture Kullman, avgående ordförande, kommer att sitta kvar i styrelsen som ledamot.

Per Ununger kom från Peab till MVB Öst, då Östbergs Bygg, 2001. MVB Öst har under Pers år som vd gått från en omsättning på 100 Mnkr till 1000 Mnkr. Efter 20 år i företaget tar han nu över som ordförande för MVB-koncernen.

- Det är en stor glädje för oss på Gullringsbo att Per tackat ja till ordförandeposten i MVB. Pers 40 år i branschen har gett honom en gedigen erfarenhet och ett brett nätverk, något som kommer till stor användning som ordförande för MVB, säger Hans Eliasson, styrelseordförande i moderbolaget Gullringsbo Egendomar.

Sture Kullman lämnar rollen som ordförande för MVB men sitter kvar som ledamot i styrelsen.

- Jag vill tacka Sture för alla framgångsrika år. Sture är en person med stort engagemang och en fantastisk energi. Detta i kombination med en otrolig erfarenhet när det gäller ekonomi men också människors välbefinnande gör honom mycket värdefull för oss. Jag är därför glad över att Sture tackat ja till att behålla sin plats i styrelsen även efter ordförandebytet och att han fortsätter sitt engagemang i andra delar av Gullringsbo-koncernen bland annat som ledamot i moderbolaget, säger Hans Eliasson.

För mer information, vänligen kontakta:
Hans Eliasson, ordförande Gullringsbo Egendomar, 0705-16 77 71, hans.eliasson@abgullringsbo.se
Per Ununger, ordförande MVB Holding, 0730-78 83 00, per.ununger@mvbab.se
Sture Kullman, avgående ordförande MVB Holding, 0703-91 07 65, sture.kullman@mvbab.se

Gullringsbo Egendomar är moderbolag i koncernen där Svenska Hus, MVB, Wangeskog, Anlab/Teab, Novi, Forestry, och Munkbron Finans ingår. Gemensamt för alla bolag är att de grundats av entreprenörer bedrivs med en stark familjebolagskänsla.

Gullringsbo-koncernens omsättning uppgår till cirka 4,2 Mdkr med ett resultat före avskrivningar, men efter finansiella poster på cirka 500 Mnkr per år. Marknadsvärdet på gruppens fastigheter uppskattas till cirka 8 Mdkr. I runda tal förvaltas 1 Mdkr kapital i koncernens cash pool. Antalet medarbetare är ca 850.

Tobias Lundberg, tillträdande VD MVB Öst AB

Tobias Lundberg utses till ny VD i MVB Öst

Styrelsen i MVB har utsett Tobias Lundberg som ny VD i MVB Öst. Tobias tillträder sin nya roll omgående och ersätter Per Ununger som efter 20 år övertar rollen som koncernens styrelseordförande. Tobias startade sin karriär på MVB som praktikant för ca 17 år sedan och har sedan dess haft många olika roller inom företaget. För två år sedan utsågs han till vice VD och tar nu rollen som VD.

Hans Eliasson

Ny professur ska främja energieffektivt byggande

MVB:s ägarfamilj, via Familjen Eliassons stiftelse för utveckling av god byggnadskultur, donerar 10 miljoner kronor till Lunds Tekniska Högskola. Pengarna går till att under fem år finansiera en professur med inriktning på energieffektivt byggande i syfte att bidra till att Sverige kan uppnå sina energi- och klimatmål.