Finalisterna i Ung & Lovande 2021

Ung & Lovande – kammarmusikbiennalen för sextonde gången!

Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande 2021 går av stapeln 17–18 april och kommer att detta år livestreamas. Fem duos tävlar om att få en landsomfattande turné i pris. Kammarmusikbiennalen har funnits sedan 1992, och några av de artister som medverkat under tidigare biennaler är Martin Fröst, Malena Ernman, Weberkvartetten och förra biennalens vinnare Duo Winiarski/Carron.

Ung & Lovande vänder sig till unga musikstuderande i ensembler från duo och uppåt. De sökande till Ung och Lovande 2021 är födda tidigast 1991 och studerar på musikhögskola på masternivå.

– Inför årets tävlingsomgång anmälde sig 24 ensembler. En jury lyssnade på bidragen utan att vare sig se eller ha någon vetskap om vilka som spelade. Många bidrag höll mycket hög klass, så juryn fick vara extra noga med att utse de fem duos som gick till final, säger kammarmusikförbundets ordförande, Kajsa Wejryd.

Årets finaljury, som kommer befinna sig på plats i Västerås Konserthus, består av gitarristen Mats Bergström, Kammarmusikförbundets vice ordförande Boel Adler, Christofer Ekströmer, producent på Västmanlandsmusiken, Andreas Baur, producent på Musik i Syd samt publikens röst – det vill säga Kammarmusikföreningarna i landet.

Den vinnande ensemblen får en landsomfattande turné i pris. Västmanlandsmusiken och Musik i Syd delar på uppdraget att anordna turnén 2022 med den vinnande ensemblen.

– En fantastisk möjlighet för de unga musikerna att komma ut i Sverige och spela. Det har även visat sig att inte bara vinnaren utan alla tävlande får engagemang efter Ung & Lovande, säger Kajsa Wejryd.

Biennalen riktar sig främst till kammarmusikföreningar runt om i landet, men streamingen är även öppen för allmänheten.

Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande arrangeras av Kammarmusikförbundet, Västmanlandsmusiken och Musik i Syd. Med stöd av Kulturrådet och Kulturens.

Mer om programmet och tävlingsbidragen:
kammarmusikforbundet.se/om-oss/ung-och-lovande/om-de-tavlande/

Presskontakt: