Operasångerskan Christina Nilsson firas med minnesår.

Från Värend till världen – Christina Nilsson uppmärksammas med minnesår

2021 är Christina Nilssons minnesår och flera arrangörer i Kronoberg satsar därför lite extra på evenemang som uppmärksammar och ­hyllar operasångerskan Christina Nilsson (1843 – 1921), en av de mest berömda svenskarna någonsin i det internationella musiklivet.

Under sommaren och hösten finns möjlighet att gå på konserter med levande musik, besöka barndomshemmet Snugge, följa en musikvandring, se filmer, lyssna på föredrag och poddar!

Några smakprov på evenemang:

• Folkvisor i Christina Nilsson-anda – kom och lyssna till en del av den visskatt Christina Nilsson växte upp med. Östrabo Ekobacke i Växjö, 19 juni och 3 juli.
  • Upptäck Christina Nilsson i Ljungby – en heldag med berättande, utställning, musik och mat på Ljungby gamla torg. 26 juli.
  • Christinagatan 2021 – Christina Nilsson Sällskapet välkomnar stipendiater från Kungliga Musikaliska Akademin. Stipendiaterna håller tre konserter i Ljungby, Växjö och Skatelöv. 2–4 september.
  • Stina på backen, musikföreställning med Yvonne Tuvesson Rosenqvist – sopran och Jonas Åkerlund – violin, munspel, mandolin. Turnérar i Kronobergs län under sommar och höst.

Dessutom:

• Kulturparken Småland och Ljungby museum har föremål och utställningar med Christina Nilsson-anknytning.
  • Vandra i Christina Nilssons Växjö i appen Musikvandringar, finns där appar finns.
  • Digitala resurser i form av filmer, poddar, samlingar mm.

...och mycket mer! Alla evenemang, länkar till digitala resurser mm. finns på www.christinanilsson2021.se. Evenemangskalendern fylls på och uppdateras efter hand. Följ oss även på Facebook och Instagram, @christinanilsson2021, för senaste nytt!

Pressträff tisdag 8 juni, klockan 11.00

Plats: Tegnérkyrkogården Växjö, vid Christina Nilssons mausoleum

Datum och tid: Tisdag 8 juni klockan 11.00

Vid pressträffen medverkar bland andra:

Mathias Boström, Vice VD Musik i Syd och chef för Smålands Musikarkiv

Håkan Nordmark, historiker och museipedagog vid Smålands museum

Emilia Nordgren från Studieförbundet Vuxenskolan/Östrabo Ekobacke/Smålandsoperan.

Björn Elmgren från Smålandsoperans vänner.

Musikinslag från föreställningen Stina på Backen med Yvonne Tuvesson Rosenqvist och Jonas Åkerlund.

Kort om Christina Nilsson

För 100 år sedan – den 22 november 1921 – avled Christina Nilsson på Växjö stadshotell, 78 år gammal. Hon hade då en smått osannolik livsresa bakom sig och än idag finns det ett levande intresse för hennes musikaliska gärning.

Hennes karriär inleddes i barndomen med att sjunga och spela fiol på småländska marknader, och vid marknaden i Ljungby 1857 fick den då 14-åriga flickans liv en avgörande ny riktning, då hon accepterade ett erbjudande om att få en mer formell musikundervisning. Med mecenaters hjälp kunde Christina Nilsson genomföra sin utbildning till operasångerska i Paris och så småningom blev hon känd världen över för sin fantastiska röst.

Efter turnérande på alla de stora scenerna återvände hon i slutet av livet allt oftare till Sverige och Växjö-trakten. Hon återknöt även gärna till barndomens folkliga visor och spelmansmusik, bland annat genom att arrangera en spelmanstävling i Växjö 1913 i samband med sin 70-årsdag. Christina Nilsson är begravd i ett mausoleum på Tegnérkyrkogården.

Christina Nilsson – minnesåret 2021 samordnas av Musik i Syd med stöd av Växjö kommun.

Arrangörer är: Christina Nilssons Släktförening, Christina Nilsson Sällskapet, Domkyrkomusiken Växjö, Gästgivaregården Ljungby, Huseby bruk, Kulturparken Småland, Ljungby kommun, Ljungby museum, Minopera, Musik i Syd, Möckelsnäs Trädgård och Kultur, Sagobygden, Smålands Musikarkiv, Smålandsoperan, Studieförbundet Vuxenskolan, Vänföreningen Möckelsnäs, Växjö kommun, Växjö Konsertförening, Älmhults kommun med flera.