"Gud vad vi fick kämpa de första åren med många samtal med kommunen och stiftelser och allt. En bordunstämma sågs som väldigt märkligt, förstås."

En plats att älska

I år firar Korröfestivalen 40 år.
Och det blir ett ordentligt firande: en dos historia och en lika stor dos framtid.

» Artikeln nedan är tagen ur sommarens nummer av Musik i Syd. Tryck på denna länk för att läsa Musik i Syd Magasin.

Korröfestivalen drog igång 1985, då som en bordunstämma. Och innan ni börjar räkna. Till skillnad från människoåldrar är det första året inte år noll utan år ett. I år är det alltså den 40:e festivalen.

I samband med jubileet samlas historien i en bok: Korröfestivalen – de första 40 åren. Där trängs svartvita bilder med berättelser och anekdoter, faksimiler från Smålandsposten och handskrivna budgetar med några tusenlappars utgiftstak.

Här finns också berättelserna om lastbilschauffören som missbedömde höjden på bron med alla festivalens bajamajor på släpet, om spelmannen som delade tält med en grävling och svaret på hur många bultar det finns i den provisoriska Ronnebyåbron samt ett överslag på antalet använda buntband per festival. Bara för att nämna något.

Idén till att starta festival i den natursköna hantverksbyn på Korrö kom ursprungligen från Erik Hector, en av medlemmarna i legendariska folkmusikgruppen Sågskära. Och gruppen Sågskära kom att bli festivalens riktiga nav.

Marie Länne Persson är en av medlemmarna i Sågskära och minns de första åren, då det inte var fler artister än att de alla kunde samlas och äta hemlagad mat inne på logen. Pengarna var få och samarbetet mellan vännerna i gruppen stod i fokus.

– Gud vad vi fick kämpa de första åren med många samtal med kommunen och stiftelser och allt. En bordunstämma sågs som väldigt märkligt, förstås.

Den familjära stämningen som festivalen än idag är känd för grundlades redan där runt matborden, tror Marie Länne Persson. Barn bankade med skedarna i långborden och fick bokstavligen Korröfestivalen med modersmjölken …
– …och så några år senare var de tillbaka och spelade skiten av alla andra.
Boken släpps på festivalen, i år den 25–27 juli.

Sommarens festival kommer bland annat att se återbesök från Anders Norudde, som också spelade 1985. Men samtidigt som borduntemat får en framträdande roll samlas också framtidens folkmusiker. De vanligen fullbokade barn- och ungdomskurserna ska säkra återväxten av skickliga folkmusiker. Och på scen ser vi bland andra norska Gangar, som hämtat sin inspiration från Hoven Droven, Meshuggah och AC/DC.

Så klart får vi heller inte glömma Barnens egen Korröfestival, som lockar med prova på-tillfällen, högklassig underhållning och massor av lek och pyssel.

Text: Magnus Karlsson

OVAN: Med hjälp av Institutet för språk och folkminnen har Korröfestivalen fixat en fonetisk skrift för jubileumsåret. Därmed kan festivalens många utsocknes besökare också fira, med rätt småländskt uttal.

Magnus Karlsson

Kommunikatör +46 (0)700-20 90 17