Allt fler artister vill vara med och rädda liv

Peter LeMarc, Roxette, Håkan Hellström, Tomas Ledin och Carola har gjort det. Signerat instrument för Musik Mot Cancer. Och artisterna fortsätter att strömma till för den ideella föreningen från Trollhättan, som den 8 november arrangerar sitt andra event för att samla in pengar till förmån för cancersjuka barn.

Det började med att Janne Sjölund fick en idé. Sedan gick allt rasande snabbt och bara några månader senare arrangerade Musik Mot Cancer sitt första event till förmån för cancersjuka barn.

Grunden för den ideella föreningen är en auktion där man säljer gitarrer och andra instrument som har signerats av välkända artister och band i olika genrer.

Den 8 november är det dags för 2015 års event och auktion i Trollhättans Folkets hus. Auktionen pågår redan online och kan följas via föreningens hemsida, www.musikmotcancer.se.

Precis som förra året kommer flera artister att uppträda vid eventet. På de olika scenerna kommer besökarna bland annat att kunna se David Urwitz, Paolo Mendonca, Funk Connection och The Wife. Konferenciersjobbet sköts av skådespelaren Robert Samuelsson.

Alla intäkter från dagen går oavkortat till någon organisation som jobbar för och med cancersjuka barn. Förra året delades pengarna av Barncancerfonden Väst och alla avdelningar som jobbar med sjuka barn vid Norra Älvsborgs lasarett i Trollhättan och till dessa båda kommer även årets insamling att gå.

Medan det förra året handlade om att snabbt få fram signerade instrument, har man i år kunnat jobba med större framförhållning och Musik Mot Cancer har varit välkomna gäster på flera av landets festivaler. Och artisterna har utan att tveka ställt sig bakom föreningens arbete och syfta och har med glädje signerat gitarrer och annat.

Carola, Status Quo, Saxon, Backyard Babies, Anvil, Sven-Bertil Taube, Diggiloo-gänget, Zakk Wylde, Bobby Kimball, Zara Larsson, Norlie & KKV, Molly Sandén, Eva Eastwood och den regerande Europamästaren i schlager Måns Zelmerlöw är bara några av alla de artister som har ställt upp för föreningen inför 2015 års auktion.

Musik Mot Cancer växer och fortsätter att växa med stort hjärta. Engagemang, musik och medmänsklighet står i fokus för föreningens bidrag till kampen mot cancer.

- Tillsammans har vi en chans! säger de.