​Svenskt showcase på Canadian Music Week i Toronto

Under musikdelen av Canadian Music Week (CMW) kommer Musichelp göra ett svenskt showcase. Showcaset är den 6 maj på Nightowl i Toronto och artisterna Adée (Kalmar) Kvav (Göteborg) och The Magnettes (Pajala) uppträder.

Det är femte året som Musichelp skickar artister till CMW och möter musikbransch från hela världen men främst Nordamerika.

- Det är tre verkligen spännande band som spelar på det svenska showcaset på CMW i år. Ett helt nytt och två väldigt internationellt rutinerade band. Säger Peter Åstedt från Musichelp.

Samtidigt lanserar Musichelp med Little W Production den nya sidan Swedenmusic.nu där de samlar de showcase de gör ihop med olika aktörer inom musikindustrin.

Adée har nått otroliga framgångar. Hon vart nominerad till årets låt på Scandianvian Soul Awards. Sveriges radios musikredaktör Germund Stenhag nämnde henne som framgångarna från Kalmar län just nu. Hon har nyss påbörjat ett samarbete med den amerikanska Grammy vinnande producenten Tim Sonnefeldt som bland annat arbetat med Usher och Diplo. I mars spelade hon på SXSW (South by southwest) världens största showcasefestival. Adée var nykomlingen förra året på CMW och i år blev hon bjuden tillbaka då festivalen tyckte hin gjorde ett så bra framträdande.

Adée spelar

Torsdag, Maj 05 Supermarket 00:00

Fredag, Maj 06 Nightowl 22:00

Lördag, Maj 07 Studio Bar 00:00

Kvav är årets nykomling. Bandet är från Göteborg och bytte namn från ”Fyr” till Kvav på nya singlen ”Holes in me” som släpptes den 15 april. ”Holes in me” är första låten från EP:n ” Bodies Wandering” som släpps den 20 maj. Det här är Kvavs första internationella showcase.

Kvav spelar

Onsdag, Maj 04 The Central 18:00

Friday, May 06 Nightowl 20:00

The Magnettes släppte i våras singlen ”Killers in a Ghost Town” och för några dagar sedan hade videon premiär på amerikanska FM.tv. The Magnettes är erfarna att spela på showcase och har bland annat spelar på SXSW, The Great Escape, CMJ, Live at Heart och Where’s the music. Det här dock deras första spelning i Kanada. Det är förberedande för en större USA satsning med albumsläpp i höst.

The Magnettes spelar

Fredag, Maj 06 Nightowl 2:00

Saturday, Maj 07 Handlebar 23:00

Förutom de här tre uppträder även det svenska bandet Flat Foot från Falun och gitarr legenden Yngwie J. Malmsteeen på Candian Music Week.

www.musichelp.se

www.swedenmusic.nu

www.cmw.net

www.adeeoffical.com

www.kvav.se

www.themagnettes.se

• the magnettes
  • adée
  • cmw
  • kvav
  • toronto
  • kanada

The Magnettes släpper ny video via FM.TV

​Nu släpps USA aktuella The Magnettes video ”Killers in a Ghost Town”. Videon har exklusiv premiär på amerikanska FM.tv som är en division av FUSE. Låten handlar att växa upp i en mindre samhälle och allt som det för med sig. Videon är inspelad i The Magnettes hemvist Pajala.

​The Magnettes till Canadian Music Week i Toronto

The Magnettes kommer spela på Canadian Music Week i Toronto första veckan i Maj. Just nu snurrar deras senaste singel "Killers in a Ghost Town" på Spotifys listor i Kanada och de har flest lyssnare på Spotify i fem kanadensiska städer. De kommer starta turnén i Nordamerika och besöka städer som Nashville, Chicago och NYC, men innan dess hinner de även med en spelning på Lilla Vega i Köpenhamn.

​Adée återsläpper ”World on Fire”

Nästa vecka spelar Adée på världens största showcasefestival South by Southwest (SXSW) I Austin, Texas. Hon har en fullmatat vecka med minst ett eller två framträdande per dag. Dessutom återsläpper hon låten ”World on Fire” som blev nominerad till årets låt på Scandinavian Soul Awards.

Adée släpper nya singeln Circus

​Adées nya singel ”Circus” kom fram i ett mellanland av passion och frustration och handlar just om att våga ta plats och aldrig ge upp det man brinner för. ”Circus” är producerad utav Mindfellazrapparen och producenten David ”Gigantoz” Ekströmer. Singeln hade exklusiv premiär genom Sveriges största hiphop-podd Gatuslang.se nu finns den även på alla vanliga kanaler.

Gatuslang släpper ny singel med South By South West aktuella Adée

Adées ny singel ”Circus” kom fram i ett mellanland av passion och frustration och handlar just om att våga ta plats och aldrig ge upp det man brinner för. ”Circus” är producerad utav Mindfellaz rapparen och producenten David ”Gigantoz” Ekströmer. Torsdag 26:e november släpps singeln genom Sveriges största hiphop-podd Gatuslang

Europa aktuella Adée släpper ny singel 10 juni.

Adée släpper ny singel "Make My Day" den 10 juni. Efter att ha gjort mycket uppmärksammade uppträdanden på världens två största showcasefestivaler SXSW (South by Southwest) och Canadian Music Week laddar Adée för Europa. Hon spelar i veckan på musikindustrimässan Midem i Cannes. sedan blir det en Tysklandsturné. I sommar spelar hon på ett tiotal svenska festivaler.

The Magnettes öppnar ny sida för Sad Girls

The Magnettes öppnar en ny webbsida för Sad Girls. Sidan är tänkt som ett reservat där man kan få uttrycka sina känslor i olika former. Vi kommer publicera olika verk från människor som känner att allt är fel.

The Magnettes släpper singeln ”Sad Girls Club”

​Den 20 januari släpper The Magnettes sin nya singel ”Sad Girls Club”. Att singeln släpps den 20 januari är ingen slump. Det är samma datum som Donald Trump svärs in som president i USA. Samma datum släpps även en kollektion från The Magnettes under hashtagen #fucktrump på en hemsida som kommer lanseras om några dagar.

Adée släpper ny cover

​Adée släpper ny singel en cover av Anderson .Paaks - Miss Right idag den 10 februari. Allt började när Adée träffade Anderson .Paak när hon spelade på den amerikanska festivalen SXSW i mars förra året. Hon blev inbjuden till hans show och blev så imponerad att hon bestämde sig för att göra en cover på Miss Right.

Adée släpper ny singel och video med norsk artist

Adée släpper ny singel och video på låten All I Got. På den nya singeln gör hon en duett med norska Danielle Brogden från kildaphew. Videon kommer ha premiär den 28 oktober på norska Gaffa.

Timbaland väljer svenska artisten Adée

​Artisten Adée från Kalmar har blivit utvald att få medverka på Midem Artist Accelerator som enda Nordisk artist. Över 500 artister från hela världen var med och tävlade om platser och tolv väljs ut till den internationella musikmässan Midem i Cannes, Frankrike. I juryn sitter toppnamn inom musikindustrin som Timbaland, Christopher Kaskie, Ethiopia Habtemariam och Tom Windish.

Adée släpper nya singeln "Make My day"

Adée gjorde stor succé på musikmässan, Midem i Cannes förra veckan som ända skandinavisk utvald akt. Nu släpper hon sin tredje singel från debutalbumet som kommer i höst. Nya låten heter "Make My Day"​ och handlar om att göra det man vill och göra det man sätter som mål att göra.

Adée släpper singeln "Make My Day" den 31 mars

Fredagen den 31 mars släpper Adée singeln "Make My Day" från albumet "Addicted" som släpptes i Oktober förra året.​ Adée är också aktuell med att spela på invigningen av den nya video streamingtjänsten ​StrumLive.com på Café Opera den 16 mars. Showen går att se live på StrumLive och startar kl 18:00. Hon är också inbjuden till Westway Lab, Portugals största showcase festival

​Isle of You till Kanadas största showcase festival.

Kalmar bandet Isle of You är Klara för Kanadas största showcase festival Canadian Music Week (CMW) som går av stapeln i Toronto i nästa vecka. CMW räknas till att vara den näst största showcase festivalen i världen och Isle of You är den ända svenska akten i år.

The Magnettes släpper debut album 30 juni.

​Den 30 juni släpper The Magnettes sitt debutalbum ”Ugly Youth”. Samma dag spelar de på festivalen Putte i Parken i Karlstad. Albumet ”Ugly Youth” handlar mestadels om identitet och att vara udda . Även om vad som gäller, vem du är och hur du hittar din plats i världen. Det handlar också om vänner, knulla, slåss och festa.

​The Magnettes klara för Youbloom Los Angeles.

The Magnettes är klara för Los Angles festivalen YouBloom i slutet av September. Festivalen är början på den PR turn’e som bandet gör i USA för sitt kommande album ”Ugly Youth” i Oktober och sin nya singel ”Hollywood” som släpps i September. YouBloom är en showcase festival för up & coming artister och besöks av flera stora namn från musikindustrin i Los Angeles.