Multicom Security först med fast IP till fast pris inom mobildata

Multicom Security är först med att erbjuda en mobildatatjänst med fasta IP-adresser till fast pris. Det är välkommet, inte minst för den snabbt växande marknaden för maskinkommunikation (M2M) där man behöver skicka stora mängder data. Samtidigt lanseras Mobiflex Access, en ny tilläggstjänst som förenklar fjärrstyrning av utrustning med fullt bibehållen säkerhet. - Trådlös maskinkommunikation och fjärrstyrning kommer fullkomligt att explodera under 2008. Tekniken har hittills varit ganska kostsam och krånglig, men nu ser vi helt nya användningsområden med GPRS och 3G som ingen tänkte på för bara några år sedan, säger Johnny Olsen, produktchef på Multicom Security. Multicom Mobiflex använder fasta publika IP-adresser i motsats till andra lösningar. Det gör det smidigare att integrera maskinkommunikationen med andra system samtidigt som säkerheten är fortsatt hög. En nyhet är att Multicom Mobiflex nu kan fås till fast pris. Det passar alla som har behov av att skicka stora datamängder, t.ex. bilder från en fast monterad kamera till ett centralt system. Samtidigt får man en bättre kontroll över kostnaderna för maskinkommunikation. Mobiflex Access är en ny tilläggstjänst till Multicom Mobiflex som vänder sig till företag som har fälttekniker med PC och mobilt bredband. Med Mobiflex Access kan man med fullt bibehållen säkerhet koppla upp sig från vilken IP-anslutning som helst för att t.ex. fjärrstyra maskiner, pumpar och annan utrustning. Multicom Mobiflex baseras på TeliaSoneras GPRS- och 3G-nät och fungerar utmärkt med s.k. turbo-3G (HSDPA). Med en router och Multicoms Securitys abonnemang kan man vara riktigt flexibel och styra hur kommunikationen ska hanteras och var utrustningen ska placeras. - Tekniken är viktig, men det riktiga testet är vilket stöd man får som kund. Vår produkt är framförallt attraktiv för små och medelstora kunder som vill ha kvalitet, dvs. både smarta funktioner och en bra support och kundservice, förklarar Johnny Olsen. Multicom Mobiflex kan användas för bland annat övervakningskameror och andra tillämpningar som kräver hög överföringskapacitet. Dessutom passar den för industriautomation där man på distans t.ex. manövrerar robotar och inom fastighetsautomation där man styr ventilation, el, kyla m.m. Om Multicom Security Multicom Security är ett ledande företag inom övervakade larm och mobila datatjänster i Skandinavien. Vi har över 20 års erfarenhet och vänder oss till företag och organisationer som vill kunna skydda sin egendom och sina medarbetare eller som behöver en extremt pålitlig trådlös kommunikation. Multicom Security äger och driver Multicomnätet som är ett övervakat fast larmnät samt Mobitexnätet för mobil datakommunikation som tillsammans har mer än 50 000 användare. Multicom Security AB ägs av det brittiska investmentbolaget GMT Communications Partners LLP. I Norge verkar bolaget som Securinet AS. Mer information finns på www.multicomsecurity.se. För mer information, kontakta: Maria Unger Nordisk marknadskommunikationschef, Multicom Security 08-685 15 39 maria.unger@multicomsecurity.se Jonas Ehrenberg Presskontakt, Westmark Information 08-522 378 03 jonas.ehrenberg@westmark.se