Gå direkt till innehåll
EU storsatsar 2,5 miljoner Euro på Multi4s automatiska cancerbehandling - "Patienterna slipper lidandet"

Pressmeddelande -

Det svenska bolaget Multi4 Medical står inför en milstolpe som kan förändra cancervården för alltid. Deras banbrytande teknik för automatiserad cancerbehandling har just beviljats det prestigefyllda bidraget på 2,5 miljoner Euro från EU-kommissionens innovationsråd EIC. Endast bolag med verkligt nyskapande och branschomvälvande innovationer blir utvalda för denna stora utmärkelse.

Multi4 Medicals unika lösning möjliggör en effektiv och skonsam process där både diagnostiska vävnadsprover tas och en hel cancerbehandling utförs - allt på några minuter medan patienten är vaken. Detta innebär att behandling kan ges direkt utan sövning eller vårdtid.

"Att bli utvalda av EIC är en stor bekräftelse på potentialen i vår innovation att öppna en ny era inom cancervården. Vår teknik erbjuder en patientvänlig lösning där effektiv behandling kan ges utan onödigt lidande," säger Miden Melle-Hannah, VD på Multi4 Medical.

Multi4 Medical var ett av de få europeiska bolag som tog sig igenom EIC Accelerators rigorösa urvalsprocess med både ansökningar och intervju inför en expertjury i Bryssel.
Finansieringen från EU ska användas för att vidareutveckla och skala upp deras patenterade lösning inför marknadsintroduktion som planeras om drygt ett år för urinblåsecancer.

"Vi ligger verkligen i teknikens framkant för innovativ cancerbehandling. Vår lösning har potential att höja kvaliteten och effektiviteten avsevärt samtidigt som den minskar belastningen för patienten," säger Erik Selin, styrelseordförande för Multi4 Medical.

De första canceroperationerna med den banbrytande metoden pågår nu i en klinisk studie på Sahlgrenska Universitetssjukhuset inför CE-märkning. Fördelarna för både patienter och sjukvården är betydande - minskat lidande, kortare väntetider och stora kostnadsbesparingar för regionerna.

Miden Melle-Hannah

Presskontakt Grundare och VD Multi4. Kirurg. Urolog.

Revolutionerande ny teknik för cancerdiagnostik och behandling

Multi4 Medical AB är först i världen med en revolutionerande teknik för cancerbehandling som gör det möjligt att behandla blåscancer på 20 minuter på en vaken patient som kan gå hem efteråt. Patientnyttan är enorm och vården gör en stor kostnadsbesparing. Tekniken är skalbar och har stor potential att användas för snabb och enkel diagnostik och behandling av många andra cancerformer.

Multi4 Medical AB

BÄCKALYCKEVÄGEN 15