MTR satsar på Järvaveckan

MTR satsar på Järvaveckan

I år genomförs Järvaveckan på Spånga IP den 1-5 juni och för femte året kommer MTR att medverka som partner under veckan.

MTR ser Järvaveckan som ett av årets viktigare arrangemang och har under alla de år man varit med utvecklat sitt deltagande. Framför allt har MTR kunnat möta många framtida medarbetare under veckan, men även deltagit i samtalspaneler om samhällsfrågor där MTR har en roll att spela.

"Järvaveckan har genom åren framför allt varit ett mycket bra forum för oss att hitta många nya fantastiska medarbetare. Men det är också en plats där vi kan bidra i frågor som är viktiga för att bygga ett väl fungerande samhälle", säger Henrik Dahlin, VD på MTR Nordic.

Under Järvaveckan kommer MTR:s VD Henrik Dahlin vara med i en paneldebatt under rubriken ”Tudelningen på arbetsmarknaden - hur ska vi minska gapet mellan utrikes och inrikes födda?”.  Som en av Stockholms största privata arbetsgivare tar MTR den här frågan på stort allvar och har genom ett målmedvetet arbete bidragit till en ökad integration och en arbetsmarknad som är tillgänglig för fler.  I paneldiskussionen kommer Henrik Dahlin att berätta mer om det och dessutom prata om vilka hinder som MTR ser finns för att gapet mellan inrikes- och utrikesfödda på arbetsmarknaden ska minska.

---

Järvaveckan har sedan starten 2016 blivit en av Sveriges viktigaste mötesplatser för samhällsengagerade företag, föreningar, myndigheter, politiker och medborgare. Den senaste Järvaveckan som genomfördes innan pandemin slog publikrekord med 53 000 besökare.

Mer information om Järvaveckan finns på www.jarvaveckan.se.

För frågor om MTR:s deltagande på Järvaveckan, kontakta Head of Communications Julia Valentin, tel 070-2003089

MTR är ett av de ledande globala tågbolagen och har en gedigen kunskap om spårbunden trafik som innefattar allt från design och konstruktion till drift och fordonsunderhåll. Med fler än 40 000 dedikerade medarbetare, ansvarar MTR för över 12 miljoner resenärer varje dag, i Hongkong, Sverige, Storbritannien, Australien och Kina.

MTR Nordic Group består av sju bolag och omfattar MTR Tunnelbanan, MTR Pendeltågen, MTR Mälartåg, MTR Tech, MTR Facility Management, MTRX och MTR Nordic. Sedan 2017 bedriver MTR även en Yrkeshögskola för lokförare och tågtekniker. MTR är en av Stockholms största privata arbetsgivare, med närmare 6 000 medarbetare och Sveriges största tågbolag sett till antal resor. Varje dag görs 1,7 miljoner resor med oss och siffran ökar från år till år.

MTR:s vision är att med innovationskraft och omsorgsfull service länka samman och utveckla hållbara samhällen.

MTR Nordic Group består av fyra bolag och omfattar MTR Tunnelbanan, MTR Tech, MTR Facility Management och MTR Nordic. Sedan 2017 bedriver MTR även en Yrkeshögskola för lokförare och tågtekniker. MTR är en av Stockholms största privata arbetsgivare, med cirka 3500 medarbetare och Sveriges största tågbolag sett till antal resor.