”TACK OCH FUCK OFF” – Vera Vinter ger en känga åt musikbranschen i ny musikvideo.

Vera Vinter ger i nya ”Ät som en fjäril” en känga åt musikbranschen. Inspirationen till låten kommer ur egna erfarenheter. Av tips och råd hon fått från tidigare samarbetspartners om hur hon borde vara och inte vara som artist. Videon premiärvisas idag på GAFFA.

- Jag har alltid älskat fjärilar och hur de förvandlas. Totalt o-brydda om diverse regler och tyckande, säger Vera Vinter.

här är ett axplock
av råd som jag fått
tack och fuck off
ät som en fjäril
lite men ofta
va inte tjej med gitarr
var nåt annat
Hurula är rock n' roll
har du hört han
han är väl från norr
Alkberg är rock n' roll
var lite Fireside
ös på med ride
dansa på scen
ta för dig mer
åh på Hellströms vis
fast ändå sensuellt
var lite rock n' roll

Tillsammans med videomakaren, filmaren och regissören Martin Åhlin har artisten Vera Vinter skapat en video som blandar western, rock, skräck och komedi med inspiration ur filmer av Jim Jarmusch som Dead Man och Only Lovers Left Alive.

- Vi ville fånga låtens feministiska budskap på ett filmiskt sätt och ur det kommer videons tredelade upplägg som visar olika manliga versioner av Vera som artist-jag, berättar Martin Åhlin, regissör.

”Ät som en fjäril” är ett av nio albumspår på Vera Vinters nysläppta fullängdsalbum Herbarium.

ÄT SOM EN FJÄRIL

Vera Vinter: Text och musik

Martin Åhlin: regi, foto och klippning

Emma Wiggefors: kostym och make up

Ljus: Erik Gotfredsen

Skapad med stöd av Filmpool Nord, BD Pop och Region Norrbotten

Se videon här:

Lyssna på låten Ät som en fjäril: https://open.spotify.com/track/3UzEw8dtNBWFa87aDEcWxo?si=e9b6e56e990a425c

Lyssna på albumet Herbarium: https://open.spotify.com/album/0L2GbrE6LhJ25PH6KLNMSi?si=enqc2sTUR92pw7tiuKCyTw

I Vera Vinters musik möts alternativ folk- och indiepop där texterna, på svenska och på dialekten Kalixmål, är centrala. kommer från Stora Lappträsk i Norrbotten - en liten by som idag har 12 (!) åretruntboende människor och ett antal sommarboende. 12. Inte 12 000. Inte 1200. Tolv stycken. Det är klart att det formar en människa.

Vera Vinter solodebuterade 2012 med albumet ”Idyll” (Sony Music) efter att ha upptäckts av Bo Sundström. Sen debuten har hon turnerat flitigt, både på egen hand och med artister som Bo Kaspers Orkester, Staffan Hellstrand och Petra Marklund.

Nya albumet ’HERBARIUM’ handlar om stad och landsbygd, och om skam över att inte göra mer för återväxten.

- Jag kan känna en skam över att inte bidra mer till platsen som betyder så mycket för mig. Norrbotten, Stora Lappträsk. Hemma. Jag beställer Norrmejeriers produkter till min Stockholms-Ica. För att kompensera. Det känns futtigt. Vad händer med återväxten?