Premiär för dokumentärfilmen ”Vild - var femte person": Sveriges första filmade personporträtt med fokus på högkänslighet

Den 1 maj är det premiär för ”Vild - var femte person”, en dokumentärfilm om högkänslighet (HSP) och dess styrkor. Ett samarbete mellan filmfotograf Henrik Gustafsson Nicander och artisten Anna Vild har resulterat i vad som under våren blir Sveriges första filmdokumentära personporträtt, och som vill klargöra och utforska personlighetsdraget högkänslighet. Filmen kommer visas på Galleri Kontrast i Stockholm under maj månad.

Var femte person räknas enligt senaste forskningen idag vara bärare av ett mer sensoriskt utvecklat nervsystem. Okunskapen är dock fortfarande förödande stor hos både sjukvård och gemene man, vilket ger upphov till allt ifrån felställda ”hobbydiagnoser” till en kontraproduktiv arbetsmarknad och mental ohälsa.

Typiska egenskaper hos en högkänslig person:

• Läser in allt i ett rum på samma gång
  • Känner in och diagnostiserar människors och djurs mående i rekordfart
  • Reflekterar och bearbetar intryck på en mycket djup nivå
  • Hög kreativ prestations - och analysförmåga

Henrik Gustafsson Nicander har valt att följa Anna Vild i hennes privatliv och arbete som låtskrivare, berättaren och sanningssökare, då han genom sociala medier upplevt hur hon i sitt konstnärskap spräcker ALLA förutfattade meningar om att högkänslighet och svaghet skulle vara synonymt med varandra.

- Högkänslighet och överkänslig/labil är två HELT olika saker. Mitt konstnärskap och musik vore ingenting utan mina känselspröt. De är det absolut främsta verktyget i såväl mitt filosofiska som musikaliska arbete, berättar Anna Vild.

För några år sedan ombads Anna inom musikbranschen att tona ner sin öppenhet kring högkänsligheten - idag är verkligheten en annan.

Med detta filmdokumentära personporträtt och Annas musik, lyfts personlighetsdragets enorma styrka fram i sin sanna dager. Egenskaper som genom tiderna har fördömts inom allt ifrån trolldomsprocesser till nutida situationer inom vuxenmobbning, diskriminering på arbetsplatser och i kärleksrelationer - ska nu belysas ifrån ett nytt perspektiv på dokumentär och musikscenen.

Se trailern HÄR
!