MSB fördelar ut bidrag till beredskapsåtgärder

Nu är MSB:s arbete i gång med att granska ansökningarna om bidrag till projekt som stärker krisberedskapen och det civila försvaret.
Den 30 september var sista datum att ansöka om medel från 2:4-anslaget för myndigheter till samverkansprojekt.
-De ansökningar som kommit in visar att myndigheternas planeringsarbete kommit allt längre och resulterat i mer konkreta beredskapsåtgärder än tidigare, säger Camilla Asp, chef för avdelningen för krisberedskap och civilt försvar.

Varje år ger regeringen MSB i uppdrag att fördela cirka 1,3 miljard kronor genom anslag 2:4 Krisberedskap för att stärka samhällets samlade beredskap och förmåga att hantera allvarliga kriser och dess konsekvenser. En del av anslaget går till projekt hos myndigheter. Det kan exempelvis handla om att stärka informations- och cybersäkerhet och göra kommunikationssystem mer säkra och robusta.

- De medel vi fördelar ska bidra till att det blir verkstad. De ska också bidra till att åtgärda brister som identifierats i den nationella risk- och förmågebedömningen, säger Camilla Asp, chef för avdelningen för krisberedskap och civilt försvar.

Totalt 82 ansökningar

Nu har MSB påbörjat arbetet med att gå igenom alla ansökningar och identifiera de projekt som innebär att åtgärderna som vidtas är så effektiva som möjligt och stärker samhällets samlade beredskap. Totalt har 82 ansökningar kommit in, vilket är något fler än i fjol. Under januari kommer alla som har ansökt om bidrag från 2:4-anslaget att få svar på sin ansökan.

- De ansökningar som inkommit visar att myndigheternas planeringsarbete kommit allt längre och resulterat i mer konkreta beredskapsåtgärder än tidigare. Det är positivt. Nu ska vi fördela medlen till de projekt där de gör mest nytta för samhällets beredskap, säger Camilla Asp.

Bidraget är en nödvändig förutsättning

En myndighet som tidigare beviljats bidrag från 2:4-anslaget är Länsstyrelsen i Uppsala och deras arbete med säkra kommunikationer inom länen (SKOM). SKOM verkar för att etablera en teknisk lösning, Signe kryptodator, som möjliggör att säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter kommuniceras elektroniskt mellan länsstyrelserna och deras samarbetspartners inom det civila försvaret, till exempel kommuner och regioner.

- Bidraget från 2:4-anslaget är en nödvändig förutsättning för att kunna ha en hög ambition i arbetet med stärka de civila aktörernas förmåga att utbyta säkerhetsskyddsklassificerad information inom ett län, säger Peter Huotila projektägare på Länsstyrelsen Uppsala och ansvarig för projektet för alla länsstyrelser.

Han fortsätter:

- Bidraget skapar möjligheter för att göra de investeringar som krävs för att för att kunna skapa ett sammanhållet system av tekniska komponenter och verksamhetsrutiner för att skyddat kunna utbyta uppgifter inom ett län.

Mer information

Mer information om 2:4-anslaget finns på vår webbplats: https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/finansiering/

Där hittar du också information om hur anslaget fördelades under 2019 och 2018.