Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S)

Ylva Johansson i "Heta stolen" under Almedalsveckan

Bilbranschen skriver upp sin nyrekryteringsprognos från ett behov av 5800 till 6000 fordons- och skadetekniker inom de närmaste åren. Hur denna utmaning ska hanteras vill bilbranschen diskutera med arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S) när hon sätter sig i MRF:s ”heta stol” 3 juli i Almedalen.

I den heta stolen kommer MRF grilla Ylva Johansson i frågan arbetsmarknadens matchningsbehov, men också för att diskutera utbildningens roll och hur den kan bli bättre och mer attraktiv.

– Den rödgröna regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Vår bransch skriker efter personal, i första hand tekniker och i andra hand säljare och annan administrativ personal. Under utfrågningen ska vi försöka få fram hur vi, näringsliv och Rosenbads arbetsmarknadspolitik, kan mötas för att ge våra medlemsföretag förutsättningar att fortsatt utveckla sina rörelser, berättar Tommy Letzén, vd för MRF.

Men bilbranschen väntar inte på att regeringen ska agera, utan arbetar i högt tempo såväl lokalt som nationellt för att långsiktigt hantera utmaningen. Arbetet sker nära samarbete med arbetsgivare och fack.

Ur ett arbetsmarknadspolitiskt perspektiv är den arbetsmarknadsutbildning till mekaniker, skadereparatör eller lackerare som kommer att startas i höst allra viktigast. Ett exempel är den utbildning som i första hand vänder sig till arbetslösa i Stockholms- och Gotlands län och sker i mycket nära samarbete mellan Arbetsförmedlingen och bilbranschen.

Utbildningen är 48 veckor lång och där skolbänk varvas med arbetsplatsförlagd praktik hos MRF-företag. För att kunna söka en utbildningsplats måste man vara inskriven hos arbetsförmedlingen, eller ingå i aktivitet för nyanlända. Man ska kunna svenska, ha B-körkort, ha genuint bilintresse samt vara tekniskt intresserad, vilket kontrolleras genom ett test hos arbetsförmedlingen.

– Vi tror väldigt mycket på denna utbildning. Vi vet att det finns många nyanlända med en bakgrund i bil- och transportbranscherna som vi kan ta tillvara på. Dock krävs det anpassad SFI och att tidigare utbildningar eller erfarenheter kan valideras. Flera lokala samarbeten mellan bilbransch och arbetsförmedling finns i landet bl a i Gävle och Norra Norrland, säger Tommy Letzén.

En annan insats för att stärka upp branschens framtida kompetensbehov är branschens egen satsning, via MYN, på Motorbranschcollege, MBC, en kvalitetscertifierad skola som uppfyller bilbranschens krav. Syftet med på Motorbranschcollege är att stärka utbildningskvaliteten, öka attraktionskraften samt stärka kompetensförsörjningen.

– Hittills är vi mycket nöjda med denna satsning som kan bana väg för fler skolor där kvalitet kommer driva kvantitet. Att satsa på en fordonsteknisk utbildning samt avlägga sin examen leder garanterat till arbete och därmed ökade skatteintäkter, säger Tommy Letzén och tillägger att dessa frågor kan vara till grund för ett bra samtal med arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson kring ”Hur kan vi få fram personal till bilbranschen” måndag 3 juli.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.

Presskontakt PA, opinion och samhälle Press opinion, kommunikation och samhälle 0760529624