Vinnare av MRFs stora pris 2020

Vinnare av MRFs stora pris 2020

MRFs stora pris 2020 går till rektor Dan Håkansson, Kattegattgymnasiet/Kristinehedsgymnasiet i Halmstad.

Juryns motivering:

Juryn har valt att tilldela MRFs stora pris 2020 till rektorn Dan Håkansson Kattegattsgymnasiet/Kristinehedsgymnasiet i Halmstad för hans enorma förmåga att entusiasmera omgivningen till att flytta fram fordonsutbildning till helt nya nivåer.

Ett arbete som pågått under många år som nu resulterat i att en modern gymnasieskola byggts för att möta branschens teknikutveckling, samtidigt som en tydlig anda som främjar god kamratskap och utvecklingslust genomsyrar arbetet både bland elever och personal.

Kattegattgymnasiet har också under föregående år uppfyllt kriterierna för att vara ett certifierat Motorbranschcollege.

-Jag känner mig oerhört hedrad av utmärkelsen, säger Dan Håkansson. Det är ett erkännande av det engagemang och arbete som sker på skolan av lärare och personal, men även resultatet av den satsning som Halmstad kommun gjort genom att bygga en helt ny gymnasieskola för Fordons- och transportprogrammet.

-Det är ett lagsamarbete som gör att en skola är framgångsrik och jag vill särskilt lyfta fram den fruktbara samverkan som vi har med de lokala företagen och branschorganisationer såsom MRF. Det är ett mångårigt samarbete som resulterat i att företag och yrkeskunniga medarbetare ute i branschen bidrar till att våra elever utvecklar ett gott yrkeskunnande. Tack allihopa!

Priset, på 30 000 Sek delas ut till person eller organisation/företag som främjat utvecklingen av bilbranschen för en ökad mobilitet, funktioner för bättre resursutnyttjande och hållbarhet, ökad kunskap för flera eller förenklingar för personer i deras bilvardag.

Juryn består av Martin Sköld, Docent och författare med stort intresse för bilbranschen, Ewa Björling, tidigare Handels- och Nordisk samordningsminister med stort bil intresse, Johan Grape, konceptkreatör, företagsledare och bilentusiast, Tommy Letzén, VD MRF (ordf)

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.